رقابت در «سینما-گکوریت» جدی است/ نمک هنری مستندها کم شده! – خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان



امیر مهر یزدان مدیر مرکز مستند سوره حنری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برگزاری این جشنوارهحقیقت سینماییو تاثیر آن بر جریان سینمای مستند گفت: جشنواره حقیقت سینمایی از این منظر قدردانی می کنم که در فضای مستند به یک اتفاق هنری تبدیل شده است، جایی که حضور و کسب جایزه برای مستندسازان اتفاق مهمی است و رقابت امری جدی است. بنابراین، این رویداد مورد توجه ما به عنوان کسانی است که دوست داریم در این زمینه آثاری تولید کنیم.

وی گفت: برای این جشنواره ملاحظاتی وجود دارد حقیقت سینمایی وی ادامه داد: گاهی ممکن است مجموعه آثار در جشنواره باشد حقیقت سینمایی جایزه و طبقه بندی خواهند شد، محیطی دارند که از نظر محتوایی به محیطی که ما در جبهه فرهنگی انقلاب دنبال می کنیم نزدیک نیست. البته این موضوع مربوط به جشنواره نیست و بیشتر مربوط به سفارشات و تولیدکنندگان است. اتفاقاً (به همین دلیل) معتقدیم که به عنوان مرکز سند سوره، باید در اینجا بایستیم و آن را درست کنیم; یعنی وقتی محتوای خوبی داریم باید آن را هنری و خوب کنیم تا در جشنواره با آثار هنری درجه یک و خوب رقابت کند. بنابراین قطعا حضور در جشنواره حقیقت سینمایی ما این را مثبت می دانیم و امیدوارم بتوانیم به نقطه ای برسیم که بتوانیم در این زمینه محتوای باکیفیت تولید کنیم.

مهریزدان همچنین درباره تعداد آثار مرکز مستند سوره در جشنواره شانزدهم حقیقت سینمایی شرکت کرده است، تصریح کرد: این که با توجه به کیفیتی که داشتیم، مستندی فاخر که معتقدیم می تواند در جشنواره باشد. حقیقت سینمایی در مجموعه ما خیلی کم اتفاق افتاد. به همین دلیل در جشنواره امسال فقط یک مستند در بخش نیمه فیلم داریم که در نوع خود اثری اصیل، گرانبها و ارزشمند است و ویژگی های مورد نظر ما را دارد. اگر خدا بخواهد نام او به زودی اعلام خواهد شد.

جنبه هنری آثار مستند در حال فراموش شدن است!

مدیر مرکز مستند سوره در بخشی دیگر از صحبت های خود درباره اولویت های مرکز مستند سوره در حوزه سینمای مستند گفت: اولویت ما در حوزه سینمای مستند توجه بیشتر به بعد هنری آن است. اتفاقی که می توان گفت تا حدودی فراموش شده است. چرا که اکنون شاهد کمبود نمک هنری از نوع آثاری هستیم که در فضای مستند تولید می شود. بنابراین خود را ملزم به ایفای نقش در این ماجرا می دانیم. در نتیجه ما از امتحان روش های جدید برای تولید آثار خوب و فاخر ترسی نداریم.

وقتی از هنر صحبت می کنیم، طبیعی است که منظورمان هنر برای هنر نیست. در واقع باید به محتوای آثار توجه کرد. پس باید بگویم که محتوا هم برای ما مهم است. اتفاقاً از این جنبه است که می گوییم توجه ما هنر است. زیرا معتقدیم محتوای خوبی که در اختیار جبهه انقلاب است با مشکل کمبود هنر مواجه است

وی افزود: وقتی از هنر صحبت می کنیم، طبیعی است که منظور هنر برای هنر نباشد. در واقع باید به محتوای آثار توجه کرد. پس باید بگویم که محتوا هم برای ما مهم است. اتفاقاً از این جنبه است که می گوییم توجه ما هنر است. زیرا معتقدیم محتوای خوبی که در اختیار جبهه انقلاب است با مشکل کمبود هنر مواجه است. بنابراین گاهی مستندهای خیلی خوبی داریم، از نظر محتوا با طراوت و درجه یک، اما از نظر هنری چندان قابل ارائه نیستند. ما به نقطه مشترک این دو فکر می کنیم و این موضوع اولویت ماست.

این کارگردان سینما در ادامه مداخله خود با تاکید بر تناقض استفاده از فیلمسازان جوان و تولید یک اثر با کیفیت هنری توضیح داد: وقتی از سینمای حرفه ای صحبت می کنیم جایگاه تازه واردها در آن مبهم می شود. چون انگیزه و علاقه زیادی به کار دارند، اما تولید یک اثر هنری خوب با آنها داستان را متناقض می کند. البته غیرممکن نیست اما کمی سخت است.

وی در ادامه بیان کرد: موضوع دیگری که در این حوزه داریم این است که تهران تحت تاثیر فضای فیلم مستند قرار گرفته است. همانطور که می بینیم تمام فعالیت ها در این حوزه در تهران انجام می شود. بنیاد ما حمایت از استعدادهای این رشته (به ویژه غیرتهرانی ها) است که بچه های سرحال و با انگیزه ای هستند. بنابراین سعی داریم فصل جدیدی را برای این دوستان باز کنیم. کمک ما فقط کمک فکری نیست، بلکه می خواهیم مشاوران هنری، تیم تولید خوب و تهیه کنندگان را در کنار آنها قرار دهیم تا آنها نیز وارد این عرصه شوند. به این ترتیب چهره ها و نقاط قوت جدیدی به جبهه مستندسازی ما اضافه می شود.

برنامه ریزی برای ارائه «مستند» به «مخاطب هدف»

مهریزدان همچنین در بخشی دیگر از صحبت های خود درباره برنامه ریزی برای اکران و اکران مستندهای تولید شده گفت: در فضای اکران و اکران مستند دو سیاست داشتیم و داریم. اولین مورد خط مشی است که در آن دوستان جریان به ما کمک می کنند تا نمایش های تخصصی و غیر تلویزیونی داشته باشیم. این بخش به این دلیل مهم و تاثیرگذار است که فیلم به مخاطبان هدف خود ارائه می شود. زیرا با ورود مخاطب، فیلم هم از نظر دیده شدن و هم از نظر تاثیرگذاری شانس خوبی دارد.

مدیر مرکز مستند سوره حوزه گفته است: در واقع چه در اکران خصوصی و چه در اکران سینمایی به سمتی می رویم که کارهایی که برای تولید آن زحمت کشیده ایم در مجامع تخصصی دیده شود. البته علاوه بر مخاطب، قسمت دیگر آن مخاطبان مستند هستند که دوست دارند به سینما بیایند و فیلم های ما را ببینند. در واقع اگر به فکر تولید یک اثر هنری بزرگ هستیم، برای ایجاد این امکان است.

مهریزدان در ادامه سخنان خود گفت: سیاست دوم ما در فضای توزیع و فرافکنی مربوط به کار بین المللی است. به عبارت دیگر، از روز اولی که طرحی به سازمان می رسد، خیلی به جنبه های بین المللی آن فکر می کنیم و از خود می پرسیم که این کار تا چه اندازه ظرفیت چرخش در خارج از کشور در حوزه های مختلف از جهان عرب گرفته تا کشورهای همسایه را دارد. منطقه و حتی اروپا. و آمریکا؟ خدا را شکر که این موضوع یک موضوع جدی در حوزه هنری است و تیم متخصص خود را دارد و تا به حال چیزهای خوبی به دست ما آورده است. از این نظر سفر به خارج از کشور هم برای ما مطرح است.

این کارگردان سینما ادامه داد: البته ما فیلم مستند مختص سینمای هنر برای مخاطب خاصی نمی سازیم. بنابراین به وضوح به سمت تولید مستندهایی می رویم که هدف آن پخش از تلویزیون است. اگرچه تولیدات تلویزیونی رتبه پایین تری دارند و از نظر کیفی، سطح حساسیت سینمایی در این مورد لحاظ نشده است، اما سعی می کنیم از ویژگی های هنری در تولید این آثار غافل نشویم.

دیدگاهتان را بنویسید