شما باید برای بقای نخبگان هزینه کنید



ایسنا/مرکزی بر اساس آخرین گزارش ارزیابی دانشمندان دانشگاه استنفورد بر اساس داده های اسکوپوس، دکتر رضا پیمان فر، عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی انرژی ساوه، برای دومین سال متوالی در فهرست دو درصد برتر بهترین دانشمندان جهان در سال 2022 قرار گرفته است. .

سوابق علمی و اجرایی دکتر رضا پیمان فر شامل عضویت در هیات علمی و مدیریت تحصیلات تکمیلی در موسسه انرژی ساوه، فارغ التحصیل دکتری شیمی از دانشگاه علم و صنعت ایران و فوق دکتری فیزیک از دانشگاه شهید بهشتی است. . تلاش های زیادی برای توسعه دیپلماسی علم و فناوری انجام داده است.

وی که همواره به برقراری ارتباطات علمی در فضای بین المللی به عنوان امری ضروری و ضروری برای پیشرفت ملت ها توجه داشته است، در گفت وگو با ایسنا به تشریح دیدگاه های خود در زمینه های مختلف علمی، آموزشی، صنعتی و دانشگاهی پرداخت. روابط، تحصیلات و نخبه گرایی. حمایت از نخبگان و غیره و برای رفع برخی از مشکلات پیش روی توسعه علمی کشور راهکار ارائه کرد و تاکید کرد: نتیجه دیپلماسی علمی که دنبال می کنم، همکاری با یکی از شرکت های دنیاست. گروه های سطح بالای چین برای انجام پروژه های بین المللی و تحقیق مسئله محور است.

وی که تاکنون بیش از 40 مقاله ISI در مجلات معتبر جهانی به چاپ رسانده که 5 مقاله آن در مجلات با ضریب تاثیر بیشتر از 10 به چاپ رسیده است، افزود: همواره به دنبال زمینه مناسب برای ارائه آخرین یافته های علمی در این زمینه هستم. زمینه های مختلف صنعت را ایجاد کند

این نخبه ساوه ای که برنده جوایز متعددی از بنیاد ملی نخبگان بوده و هم اکنون با یکی از ارکان صنعت پلیمر (صنایع پیکره) به عنوان مدیر تحقیق و توسعه در راستای تحقق تولید مبتنی بر دانش و اقتصاد مشغول به فعالیت است. و جوانان اشتغال گفت: در این راستا گروهی پژوهشی متشکل از دانشجویان مستعد برتر از دانشگاه های مختلف تشکیل دادم تا با ایجاد انگیزه و هدف در دانشجویان نخبه، با دیپلماسی علمی، فناوری و ارتقای رتبه علمی و صنعتی کشور تداوم، خدمت و ارتقاء یابد. علم آموزی دانش آموزان ثروت آفرین با پیشبرد دهم و تعریف طرح های پژوهشی دانشجویی به نفع علم و اقتصاد دانش بنیان، مسیر تولید محصول بر اساس دانش و اشتغال زایی در راستای ارتباط علم و صنعت و پیشرفت در پیش گرفته شده است. و در این راه، با تقویت بینش خوداتکایی در جوانان نخبه، مشکلات، گره گشایی و حل مشکلات کشور را در اولویت قرار می دهم.

چند راهکار برای ارتقای رتبه علمی ایران

دکتر. پیمان فر، حمایت همه جانبه مسئولان از نخبگان و فعالیت های نخبگان و فرهنگ سازی آنها، شکل گیری نخبگان و کمک به نخبه گرایی، توسعه صندوق های حمایت از نخبگان برای کارآفرینی و توسعه اقتصاد دانش بنیان از نکات قابل توجه است. بانیان برای ارتقای رتبه علمی ایران، توسعه اقتصاد دانش بنیان، جلوگیری از مهاجرت نخبگان، حفظ سرمایه های ملی و حرکت به سوی گام دوم انقلاب را می داند.

این پژوهشگر نخبه که در بهترین دانشگاه های جهان از جمله ETH سوئیس (رتبه زیر 10 در جهان) پذیرفته شده است، خدمت به شهر و کشور خود را در اولویت قرار داده و معتقد است: مثلثی که گروه تحقیقاتی او تشکیل داده است. هسته فناوری)، مؤسسه آموزش عالی انرژی (علوم) و صنایع فیزیکی (صنعت) گام های اساسی را برای تحقق اقتصاد دانش بنیان با محوریت صادرات محصولات فناورانه طی می کنند.

نیازهای اجتناب ناپذیر برای توسعه دانش محور

وی در ادامه گفت و گو با ایسنا گفت: اولویت دادن به توانمندی های داخلی به جای نگاه به بیرون، اعتماد به جوانان نخبه و حمایت از آنها با استفاده از سرمایه های از دست رفته، اختصاص درصدی از درآمد ملی به عنوان نفت و فرهنگ رسانه ای برای حمایت از خیرین. نخبگان با ایجاد مراکز متعدد زیر نظر راهبران و نخبگان توسعه کارآفرینی و طرح های دانش بنیان، اتخاذ سیاست های تشویقی برای مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که از خیرین، آشنایان و دانشگاه های مرتبط با صنعت جذب اعتبار می کنند و اخذ سپرده های قابل توجه. . افرادی که با هدف تحصیل قصد خروج از کشور را دارند. در صورت عدم بازگشت، وثیقه برداشت شده از آنها صرف توسعه پروژه های دانش بنیان می شود که نیازی اجتناب ناپذیر برای کشور است.

لزوم اصلاح آیین نامه شناسایی و انتخاب نخبگان برای همکاری با دستگاه های اجرایی

این استاد دانشگاه با تاکید بر اصلاح آیین نامه شناسایی و انتخاب نخبگان برای همکاری با دستگاه های اجرایی و لزوم شناسایی، همفکری و بهره مندی از ظرفیت های نخبگان برای حل مشکلات بومی، تاکید کرد: باید وجود داشته باشد. گروهی از رهبران علمی برای انجام ماموریت در سطح محلی به نخبگان برای تصمیم گیری و تعیین تکلیف استفاده از آنها حداقل در قالب مشاوره باید نظارت دقیقی بر پذیرش طرح های تحقیقاتی در حوزه های مختلف داشته باشد. وجوه و موسسات، تا هیچ حقی ضایع نشود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از اقدام خودسرانه و غیرمنطقی دستگاه ها در جذب نیرو باید نظارت دقیقی صورت گیرد، همچنین برای هر دستگاه دستور عملیاتی جداگانه برای ارزیابی داوطلبان واجد شرایط و ایجاد تمایل عمومی برای کمک به شایسته سالاری تهیه شود. و از شک و شبهه پرهیز کنید و در نهایت امتیازات کسب شده توسط کلیه شرکت کنندگان جهت قبولی به اطلاع عموم خواهد رسید.

کرسی های اجماع باید با استفاده از قابلیت های نخبگان گسترش یابد

این محقق و نخبه ساوجی خواستار تدوین آیین‌نامه‌هایی برای شناسایی توانمندی‌های صنعت برای استفاده از توان نخبگان، در نظر گرفتن تسهیلات (مالیات) برای آغاز همکاری بین صنعت و نخبگان و توسعه طرح‌های نخبگان شد. . و بر گسترش کرسی های همفکری با استفاده از ظرفیت های نخبگان صنعت، کشاورزی و علمی در اداره شهرهای مطرح برای توسعه اقدامات دانش بنیان.

نهضت اشتغال زایی و کارآفرینی باید به یک پروژه ملی تبدیل شود

وی با تاکید بر تقویت روحیه همگرایی با تبیین شفاف اهداف ملی در هر لحظه، گفت: مشکل اصلی امروز و آینده کشور بیکاری است. نهضت اشتغال زایی و کارآفرینی باید به یک پروژه ملی تبدیل شود و همه امکانات کشور را برای تحقق این طرح ملی بسیج کند. باید بدانیم که دیگر دیر خواهد شد.

فرمول نادرست نتیجه درستی نمی دهد

وی اصلاح برخی فرمول ها در عصر حاضر و پرهیز از دوگانگی را خواستار شد و افزود: از فرمول غلط نمی توان انتظار نتیجه درست داشت. مثلاً می‌پرسید علم بهتر است یا ثروت غلط، از خود بپرسید پدر بهتر است یا مادر اشتباه می‌کند زیرا همگرایی یک نیاز ضروری است و تقویت روحیه حفاظت و مراقبت از ریشه‌ها به رشد سریع در این امر مؤثر است. . توجه

قانونی که سقف پرواز را می گذارد!

دکتر پیمان فر با بیان اینکه اولین مدرک علمی در منطقه افتخار بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی است و پاسداری از این افتخار یک وظیفه ملی و دینی است، تاکید کرد: کم احترامی به اساتید دانشگاه و کاهش حقوق آنها یک تهدید محسوب می شود. حفظ حرمت دانشگاهیان، پژوهشگران و فناوران آموزش عالی کشور باید یک وظیفه همگانی تلقی شود و امرار معاش آنها تامین شود. از سوی دیگر ایجاد سقف در پرداخت حقوق و دستمزد فدای استعدادها و انگیزه تلاش بیشتر و بهینه این معلمان است و با عقل و منطق و عدالت ناسازگار است. این قانون سقفی را برای پرواز تعیین می کند و از اوج گیری افراد تا سرحد توانایی خود جلوگیری می کند.

وی با تاکید بر اینکه شعار ما می توانیم باید به شعاری که می توانیم تبدیل شود، افزود: تولید پهپاد، موشک، نانو، سلول های بنیادی و نمونه های دیگر تاکیدی بر این اهمیت است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

وی بر برخورد قاطع و سریع با اجناس فروشندگان، پایان نامه های فروشندگان، مهاجرت فروشندگان و … تاکید کرد و افزود: همچنین توجیه و برخورد با افرادی که عمد یا ناخواسته ظاهر استکبار را نشان می دهند و شهرک را ناامید می کنند. سقوط نیز لازم است.

اصلاح آزمون ورودی از مسابقه حفظ به مسابقه استعدادیابی

این استاد دانشگاه بر لزوم اصلاح آزمون ورودی با حرکت از روش مسابقات حفظی به مسابقه استعدادیابی به صورت گام به گام با اصلاح نظام آموزشی و شکل دادن به نظام آموزشی ایران و شکل دادن به آن تاکید کرد و افزود: توجه به سه نوع تحقیق از نظر بنیادی، عملی و توسعه ای برای دستیابی به اهداف کشور یک ضرورت است. اهمیت هر نوع نباید باعث سرکوب نوع دیگر شود. آموزش، پژوهش، تولید خاص، مرجعیت علمی و دیپلماسی، فناوری و نوآوری بر اساس سه نوع تحقیق انجام می شود.

وی بر ایجاد شفافیت اداری تاکید کرد و گفت: شفافیت اداری باید به گونه ای انجام شود که هر شهروند و ذی نفع هر لحظه بتواند وضعیت درخواست خود و دستورات مربوطه را ببیند و نظارت کلی بر روند اداری انجام شود. . در مکان، و در هر زمان، سرپرست می تواند پرسنل زیر را منصوب کند: در کمترین زمان ممکن برای دست خود ارزش قائل شوید. همچنین نظارت بر درآمد نیروی کار پایین دستی بنگاه های خصوصی کوچک و جلوگیری از تضییع حقوق اقشار کم درآمد کشور در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با در نظر گرفتن موارد ذکر شده به طور مستقیم و غیرمستقیم به حفظ نخبگان به عنوان سرمایه های ملی و در نهایت رشد و تعالی روزافزون کشور کمک کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید