معرفی لوازم مورد نیاز طرح های مختلف گلدوزی


برای ورود به هنر جذاب و متحرک گلدوزی باید وسایل اولیه و ضروری را تهیه کرد. پارچه، قیچی، کارگاه، نخ و غیره. آنها ابزار اساسی و ضروری هستند.

گلدوزی یکی از آن هنرهای دلپذیری است که خاطرات مادربزرگ هایمان را برای همه ما زنده می کند. نخ های رنگی، یک سوزن نازک و یک تکه پارچه سفید در دستان چروکیده؛ اما پر از عشق مادربزرگ که پس از ساعت ها دقت و حوصله به طرح هایی بدیع و ماندگار تبدیل می شود. تا زمانی که مادربزرگ های ما دور و بر ما بودند، یقه لباس هیچ دختری ساده و بدون گل دوزی نبود. سفره ها، روتختی ها، روبالشی ها و خلاصه هر قسمتی از خانه که پارچه ای بود به لطف دستان هنرمند مادربزرگ به زیبایی محض تبدیل شد.

هر چند از آن سال ها دور شده ایم و این روزها ماشین های تمام اتوماتیک جای هنر و ظرافت مادران و مادربزرگ ها را گرفته است. اما هنوز هم افراد زیادی به این هنر جذاب علاقه زیادی دارند. در این میان فنون این هنر نسل به نسل منتقل شده و علاوه بر ابزار و نقوش کهن، امروزه شاهد تحولات فراوانی در این هنر دیرینه هستیم.

بنابراین ابزارهایی مانند نخ ابریشم و قیچی همچنان ابزار ضروری این کار هستند. اما در سال های اخیر ابزاری مانند تفنگ مخصوص چسب حرارتی به مجموعه ابزار هنر گلدوزی اضافه شده است. عملکرد کلی تفنگ چسب حرارتی کلید دار این است که چسب جامد متصل به تفنگ در داخل لوله پشت تفنگ قرار می گیرد. المنت دستگاه چسب حرارتی کلید دار با روشن کردن دستگاه و فشار دادن دکمه وارد شده به تفنگ گرم می شود، چسب جامد به المنت فشار داده می شود. بعد از انجام مراحل بالا، چسب مایع داغ شده با کلید برقی از نوک تفنگ چسب حرارتی خارج می شود، احتمالا تصور نمی کنید که برای دوخت انواع گل روی پارچه به چنین چیزی نیاز باشد! در این راستا قصد داریم تعدادی از جدیدترین و البته مهم ترین ابزارهای این حرفه جذاب را به شما معرفی کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در مورد آنها داشته باشید. فروشگاه اینترنتی گلدوزی علاوه بر اینکه به مخاطبان خود در آموزش هنرهای اصیل گلدوزی و زیورآلات کمک می کند، خود را خرازی واقعی نیز می داند. اگر در مورد ابزار گلدوزی، نحوه استفاده و حتی قیمت آن سوالی دارید، هم حضوری و هم آنلاین با شما هستیم.

مهمترین ابزار مورد نیاز برای بهترین طرح های گلدوزی

همانطور که می دانید هنرها و تکنیک های مختلف در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شده اند تا جایی که گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی نیز بر تکامل ابزار هر حرفه تاثیر گذاشته است. به عنوان مثال هزاران سال پیش، قبل از تولید پارچه، پوست حیوانات بود که دوخته می شد و شاید اولین جرقه های ایجاد هنر گلدوزی نیز همین کار به ظاهر ساده بود. این در حالی است که این روزها در میان طرح های مختلف گلدوزی، انواع مروارید، پولک و حتی سنگ های زینتی نیز اسپرت می شود. حال این سوال پیش می آید که این دستگاه ها را از کجا بخریم؟ آیا باید همه اقلام را یکجا تهیه کنم؟ برای شروع به چه لوازمی نیاز داریم؟”

به طور کلی برای ورود به این حرفه هیجان انگیز کافی است چند خودکار از ابزار خود تهیه کنید. بنابراین هرگز در ابتدا به ابزارهای گران قیمت و حتی حرفه ای زیادی نیاز ندارید. شما فقط باید چند ابزار را آماده کنید.

اولین چیزی که هنگام خرید گلدوزی باید در نظر بگیرید پارچه است. زیرا؟ زیرا نوع استفاده از طرح نهایی تاثیر بسزایی در انتخاب پارچه دارد. به عنوان مثال برای ساخت رومیزی زیباتر، پارچه های کتان انتخاب بهتری نسبت به سایر پارچه ها هستند. بنابراین با انتخاب پارچه مناسب با کارایی دلخواه، کار ماندگارتر و بهتری خواهید داشت.

به طور کلی، برای مبتدیان، پارچه هایی با بافت ساده تر توصیه می شود. به عنوان مثال، رابطه جنسی مانند شانتون، که کار کردن با آن آسان است.

دومین ابزار ضروری کارگاه است. وسیله ای که به کمک آن پارچه را ثابت نگه می داریم و به سهولت دوخت پارچه نیز کمک زیادی می کند. در واقع طرح هر کارگاه دارای دو حلقه چوبی است که پارچه بین آن ها قرار می گیرد. سپس با سفت کردن پیچ ست حلقه بزرگتر پارچه تا پایان کار محکم و ثابت نگه داشته می شود. انگشترهایی با انواع و اندازه های مختلف در بازار وجود دارد که می توانید آنها را تهیه کنید. بهتر است بدانید که برخلاف سال های گذشته که طرح های گلدوزی شده به قاب تبدیل می شد; امروزه از کارگاه های رنگارنگ و زیبا به عنوان قاب در طرح های مختلف دایره، قلب و … نیز استفاده می شود.

سومین ابزار ضروری انتخاب سوزن مناسب برای کار است. از آنجایی که در این هنر دوخت های زیادی وجود دارد، به انواع سوزن های ظریف و درشت نیاز خواهید داشت. بنابراین بهتر است بسته مخصوص سوزن تهیه کنید و از خرید سوزن های ضروری در حین کار خودداری کنید. سوزن های دستی بسته به طرح و جنس پارچه در اندازه های مختلفی ساخته می شوند. بنابراین قبل از خرید سوزن به دو عامل ذکر شده توجه کنید. چهارمین وسیله مورد نیاز رزوه است. نخ های رنگی یکی از ابزارهایی است که اشتیاق به خیاطی و هنر را دو چندان می کند. نخ های موجود در بازار که توسط گلدوزی ها استفاده می شود بسیار متنوع است. از نخ های معمولی و کتان گرفته تا نخ های ابریشمی ظریف و براق.

به طور کلی نخ های کتانی برای افراد مبتدی توصیه می شود، زیرا این ماده علاوه بر مقاومت خوبی که دارد، ظرافت و نازکی نخ ابریشم را ندارد. در نتیجه در مراحل بالاتر و پس از کسب تجربه کافی می توانید رشته های دیگری را تهیه کنید.

ابزار بعدی مورد نیاز قیچی است. شاید فکر کنید که همان قیچی لوازم خیاطی منزل شما برای گلدوزی کاملا مناسب است و نیازی به خرید آن ندارید! اما بهتر است بدانید که اگر از قیچی معمولی خیاطی برای این کار ظریف استفاده کنید، احتمال هدر رفتن زحمات شما بسیار زیاد است.

در واقع اگر اشتباه خیاطی کنید برای بازکردن گل ها به قیچی های نازک و تیز و تیز نیاز دارید نه ضخیم و بزرگ! قیچی هایی که گلدوزی ها استفاده می کنند، بسته به نوع دوخت و نوع پارچه، تنوع زیادی دارد; مانند قیچی تیغه بلند، تیغه کوتاه، سر نخ و … که در ابتدای این کار به همه آنها نیاز ندارید.

نوبت ابزار مهم بعدی است که تفنگ مخصوص چسب حرارتی است. چسب های حرارتی لوله ای شکل بوده و جنس آن ها جامد است. این چسب ها در تفنگ های برقی مخصوص قرار می گیرند و پس از گرم شدن قابل استفاده هستند. احتمالا فکر می کنید که این تفنگ های چسب مخصوص جایی در بین ابزار این هنر ندارند. اما بگذریم که این وسیله یکی از کاربردی ترین ابزار در این هنر است. در واقع با کمک این نوع تفنگ علاوه بر چسباندن نمد پشت آویز گلدوزی شده به راحتی می توانید سنگ ها و مرواریدهای دلخواه خود را به طرح دلخواه بچسبانید.

پیشنهاد نهایی

سعی کنید برای خرید هر یک از لوازم بالا علاوه بر قیمت، کیفیت را نیز در نظر بگیرید. به عبارت دیگر شما سال ها با این دستگاه ها کار خواهید کرد پس بهتر است از یک فروشگاه معتبر و معتبر خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید