سرنوشت نامعلوم مناطق کردنشین سوریه در میان اصرار ترکیه و انکار نیروهای دموکراتیک سوریه



در حالی که مقامات ترکیه و روسیه در حال مذاکره برای جلوگیری از عملیات زمینی ترکیه در شمال سوریه هستند، سرنوشت مناطق سوریه که آنکارا خواهان عقب نشینی نیروهای “SDF” است هنوز مشخص نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اخیرا اعلام آمادگی کرده است تا زمانی که رژیم سوریه در مبارزه با تروریسم، پناهجویان و راه حل سیاسی سوریه با رژیم سوریه همکاری کند. جدی

اظهارات وزیر خارجه ترکیه به پیشرفت مذاکرات الکساندر لاورنتیف فرستاده رئیس جمهور روسیه در خاورمیانه با مقامات آنکارا اشاره دارد. گفت‌وگوها بر عملیات نظامی زمینی که ترکیه تهدید کرده است در شمال سوریه برای بیرون راندن نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) انجام خواهد داد، متمرکز است. این گفتگوها همچنین بر تقویت روابط ترکیه و رژیم سوریه متمرکز است.

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که هیئت این کشور در جریان مذاکرات از همتای روس خود خواسته است تا یادداشت تفاهم امضا شده با مسکو در اکتبر 2019 برای خروج نیروهای SDF از مرزهای جنوبی ترکیه را اجرایی کند.

این مذاکرات در حالی انجام می شود که هنوز سرنوشت مناطق سوریه که ترکیه خواهان عقب نشینی نیروهای SDF و تحویل آن مناطق به رژیم سوریه است، مشخص نیست. هدف از عملیات نظامی آنکارا که در واکنش به انفجار اخیر استانبول تهدید به انجام آن در شمال سوریه کرده است، همین موضوع است.

منابع رسمی ترکیه اعلام کردند که آنکارا در دیدار با نماینده روسیه خواستار خروج نیروهای دموکراتیک سوریه از منبج، کوبانی و تل رفعت شده است. نماینده روسیه همچنین پیشنهاد کرد که نیروهای دموکراتیک سوریه با سلاح های خود از منبج و کوبانی عقب نشینی کنند و پس از ادغام با نیروهای امنیتی رژیم سوریه تنها نیروهای امنیتی کرد “آسایش” در این مناطق باقی بمانند و ترکیه از ارتش زمینی خارج شود. . عملیات در شمال سوریه…

طرف روسی در مورد پذیرش پیشنهاد عقب نشینی توسط نیروهای SDF به شرط عدم حمله زمینی ترکیه صحبت کرد. اما منابع کرد هنوز دستیابی به توافق روسیه و نیروهای دموکراتیک سوریه برای واگذاری مناطق منبج و کوبانی به رژیم سوریه را رد می کنند.

این منابع اعلام کردند که نیروهای دموکراتیک سوریه مخالف پیشنهاد روسیه برای واگذاری این منطقه و ادغام نیروهای حافظ صلح در پلیس رژیم سوریه هستند. دو طرف هنوز بر سر استقرار نیروهای نظامی در مناطق الشباء در شمال حلب برای همکاری با نهادهای اداره خودمختار کرد سوریه به توافق نرسیده اند.

فرید سعدون، کارشناس امور کردها و یکی از چهره های نزدیک به اداره خودمختار کرد شمال سوریه، اعلام کرد که بعید است که نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) از کوبانی عقب نشینی کنند زیرا این شهر برای آنها نماد بزرگی است. آنها این شهر را به خطر نمی اندازند و آن را کاهش نمی دهند. اما بعید نیست که نیروهای دموکراتیک سوریه به نفع نیروهای ارتش سوریه از منبج عقب نشینی کنند، زیرا نیروهای سوریه دموکراتیک هیچ حمایتی از آمریکا در غرب فرات دریافت نکرده اند و منبج توسط بیش از چندین محور محاصره شده است. و در اطراف آنها ارتش ها، گروه ها به ویژه ارتش در سوریه مستقر هستند. منبج منطقه تحت نفوذ روسیه است، بنابراین حفظ این شهر دشوار است. اما در مورد تل رفعت، رژیم سوریه هرگز اجازه نخواهد داد که آن را به ترکیه و حامیانش تحویل دهد، زیرا شهرک های شیعه نشین نبل و الزهرا در آن منطقه قرار دارند.

به گفته منابع، به نظر می رسد منافع آنکارا با دمشق در مورد دشمنی با نیروهای دموکراتیک سوریه و پرونده آوارگان و موارد دیگر، ترکیه را وارد مذاکره سیاسی با رژیم سوریه کند.

عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه اخیرا اعلام کرد که این کشور آماده همکاری با رژیم سوریه برای مقابله با تهدیدات تروریستی است.

وی گفت: احتمال همکاری ترکیه و رژیم سوریه برای از بین بردن تهدیدات تروریستی علیه خاک ترکیه و همچنین حفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه وجود دارد. این همکاری نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت.

چلیک گفت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرده است که می توان نشستی در بالاترین سطح برگزار کرد. ترکیه با تهدید گروه های تروریستی مواجه است و بیش از یک سازمان تروریستی ثبات در سوریه را تهدید می کند و کشورهای غربی نیز از این گروه ها حمایت می کنند. این تهدیدی برای تمامیت ارضی سوریه است. ترکیه خواهان تجزیه سوریه نیست و از صلح حمایت می کند و مذاکرات باید در این مرحله حفظ شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید