واکنش کرملین به دیدار اردوغان و بشار اسد در روسیه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، نهاد ریاست جمهوری روسیه هرگونه توافق در خصوص دیدار روسای جمهور سوریه و ترکیه در آن کشور را تکذیب کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری روسیه هرگونه توافق بر سر دیدار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در روسیه را رد کرد.

در همین حال، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه، چهارشنبه پس از نوزدهمین نشست بین المللی آستانه درباره سوریه گفت: از نظر روسیه، دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و همتای سوری اش، بشار اسد، می تواند در مسکو برگزار شود. .

این مقام روسی در پاسخ به این سوال که آیا امکان برگزاری دیدار سران سوریه و ترکیه در روسیه وجود دارد، گفت: همیشه امکان پذیر است. ما همواره از برگزاری چنین نشستی حمایت کرده ایم و حتی پیش از این نیز امکان برگزاری آن را بررسی کرده بودیم. ما معتقدیم چنین نشستی احتمالاً در کل مفید و نمادین خواهد بود و در آینده در این راستا تلاش خواهیم کرد.

این مواضع مقامات روسیه پس از موضع گیری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مورد روابط سوریه و ترکیه و اعلام احتمال دیدار خود با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه صورت می گیرد.

گفت بالاخره در این زمینه اقدام خواهیم کرد. اردوغان در گفتگو با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه وجود دارد یا خیر، گفت: ممکن است با اسد دیدار کنم، دشمنی دائمی در سیاست وجود ندارد، بالاخره می شود. اقدام به”.

این در حالی است که روزنامه سوری «الوطن» به نقل از منابع نزدیک به دولت ترکیه گزارش داده است که آنکارا تلاش می کند از طریق «عادی سازی اقتصادی» سوریه را تشویق کند تا درهای خود را به روی ترکیه باز کند.

پیشتر فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرده بود که کشورش در حال حاضر با ترکیه بر سر عادی سازی روابط دمشق و آنکارا مذاکره نمی کند و هیچ تماسی بین وزرای خارجه ترکیه و سوریه برقرار نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید