افزایش حقوق بازنشستگان چقدر است؟


با توجه به اختلاف سازمان برنامه و بودجه با مجلس، مصوبه مذکور به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عودت و در نهایت در 17 آبان ماه به تصویب قطعی و به شورای نگهبان ارسال شد.

شورای نگهبان نیز روز گذشته از تصویب این مصوبه و به این ترتیب احیای حقوق کارگران در روزهای آینده خبر داد که روند تصویب قانونی آن به سرعت انجام شد و حدود 32 روز به طول انجامید. بعد از آن.

بر اساس مصوبه شورای اسلامی، زمان اعمال افزایش های پیش بینی شده در قانون مذکور از اول مهرماه سال جاری خواهد بود، اما چه سازوکاری برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​پیشنهاد شده است؟

مبلغ ثابت 900 هزار تومان + 5 درصد افزایش نسبت به دستور قانونی شهریور

بر اساس مصوبه مذکور، حقوق مشمولین جزء (2) بند «الف» تبصره (12) ماده اول قانون بودجه سال 1401 کل کشور اعم از بازنشستگان، لشکری ​​و مستمری بگیران کشوری و لشکری. . صندوق های بازنشستگی و سایر صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی، 900 هزار تومان برای افزایش.

افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می شوند در صورتی که در محاسبه مستمری آنان اثر ریالی افزایش مذکور در بند (1) این قانون (افزایش حقوق امتیازات کارکنان دولت) کمتر از افزایش ناشی از آن باشد. . برای این قطعه برای بازنشستگان هم رده و همان دستگاه به اضافه یک سال افزایش تا سقف مذکور مبلغ تعمیر را دریافت خواهند کرد.

علاوه بر میزان افزایش مندرج در بند 1-2 این قانون (افزایش 900 هزار تومانی حقوق بازنشستگان)، حقوق بازنشستگان، کارکنان خدماتی و مستمری بگیران صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​و سایر دستگاه های تابعه اجرایی. صندوق های بازنشستگی. بدن، پنج درصد نسبت به حکم قانونی شهریور 1401 برای افزایش.

از این پس هر فردی که بازنشسته شود مشمول این 900 هزار تومان می شود

عبدالله میرزایی رئیس امور جبران خسارات سازمان استخدامی و اداری در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان اینگونه توضیح داد و گفت: بر اساس این قانون حقوق بازنشستگان 900 هزار تومان افزایش می یابد و از این پس هر فردی که بازنشستگان مشمول این 900 هزار تومان می شوند و در سال های آینده بر اساس میانگین دو سال برای وی محاسبه می شود.

به گفته وی، علاوه بر افزایش حقوق بازنشستگان، کارکنان خدماتی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی ارتش و کشور و سایر صندوق‌های بازنشستگی مرتبط با دستگاه‌های اجرایی، نسبت به مصوبه شهریورماه امسال پنج درصد افزایش می‌یابد. سال که در واقع بر اساس این مصوبه است.نرخ افزایش حقوق بازنشستگان بالاتر از شاغلان در نظر گرفته شده است زیرا نه تنها این پنج درصد مشمول آنچه در قانون آمده است، بازنشستگان به عنوان کارمند مشمول کسر نمی شوند.

به گزارش ایسنا، پیش از این مصوبه مذکور با توجه به تصویب بودجه ۹ هزار میلیونی تناسب حقوق بازنشستگان در قانون بودجه سال جاری، موجب گلایه این قشر شده بود. حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بازنشستگان باید بدانند که در مجلس هیچ پیشنهادی غیر از آنچه به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کردیم، وجود نداشت. یک ریال هم نمی توانستیم اضافه کنیم مگر با موافقت دولت. دست ما بیشتر از این باز نبود.»

به گفته وی، حتی افرادی که از ابتدای سال تاکنون مشمول افزایش حقوق 57 و 38 درصدی نشده اند، این افزایش حقوق شامل آنها می شود. مثلا فردی قرارداد کار تعریف شده دارد و تحت نظارت تامین اجتماعی است اما در شهرداری کار می کند و 38 درصد افزایش دستمزد دریافت نکرده است. این شخص شامل افزایش حقوق فعلی می شود. وجوه ویژه مثل صدا و سیما مشمول این افزایش حقوق می شوند.

افزایش حق خانواده و فرزند

بر اساس مصوبه مذکور، در اجرای ماده 16 قانون حمایت از خانواده و جوانان مصوب 1400، حق داشتن خانواده و مزایا برای فرزندان کلیه گروه‌های مختلف شاغل در مؤسسات مذکور در این ماده تعیین شده است. (29) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین بازنشستگان، وظیفه فعال و مستمری بگیران صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​و سایر مستمری های تابعه. وجوه به دستگاه های اجرایی ، به ترتیب 50% و 100% افزایش می یابد.

میرزایی مسئول امور جبران خسارات سازمان اداری – شغلی در این خصوص اعلام کرده است: بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت مصوب 1400 حق خانواده و اولاد 50 و 100 نفر افزایش می یابد. درصد به ترتیب؛ به گونه ای که حق عائله مندی 400 هزار تومان است 611 هزار تومان و حقوق اولاد از 105 هزار و 500 تومان 211 هزار تومان برای افزایش. همچنین از مصوبه امروز مجلس، برای مشمولان قانون نظام هماهنگ پرداخت ها نسبت به مشمولان قانون خدمت وظیفه عمومی، مبلغ ریالی حقوق خانواده و اولاد تعیین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید