شبکه حرفه ای چیست؟ اهمیت، اهداف و نیازهای آن


چه به دنبال شغل جدیدی باشید و چه می خواهید شغل فعلی خود را بهبود بخشید، داشتن یک شبکه حرفه ای از افراد همفکر بهترین راه برای توسعه حرفه شما است. شبکه سازی حرفه ای فرصتی برای بهبود شرایط کاری همه اعضای شبکه است. آیا می دانید چرا شبکه سازی حرفه ای مهم است و چگونه باید این شبکه را برای خود ایجاد کنیم؟

شبکه حرفه ای چیست؟

شبکه سازی یا حرفه ای به معنای استفاده از افرادی است که می شناسید برای توسعه حرفه یا تجارت خود. در واقع شما عضو گروهی از افرادی می شوید که دانش و مهارت های مشابهی دارند و از این گروه برای یافتن کار و توسعه کسب و کار خود استفاده می کنند.

این شبکه ها از تعامل دو طرفه شکل گرفته اند تا هیچ کس احساس نکند که از آنها سوء استفاده شده است. همانطور که در این مجموعه ها فرصت پیدا کردن شغل جدید دارید، باید همین فرصت را در اختیار دیگران نیز قرار دهید.

اهمیت شبکه های حرفه ای

وقتی به دنبال شغل می گردید، اهمیت شبکه سازی را نادیده نگیرید. شبکه های حرفه ای باید بخشی از فعالیت ها و حرفه روزانه شما باشد.

شما نه تنها برای یافتن شغل، بلکه برای ارتقای شغل خود به یک شبکه حرفه ای نیاز دارید و از آنجایی که هرگز نمی دانید چه زمانی به یک شبکه حرفه ای نیاز خواهید داشت، باید همیشه یک شبکه حرفه ای فعال داشته باشید.

  • بسیاری از افراد باتجربه می گویند که شبکه سازی به آنها کمک کرده تا شغلشان را پیش ببرند.
  • استراتژی شبکه شما باید این باشد که اهداف شغلی خود را تعریف کنید و از افراد مناسب برای رسیدن به آن اهداف کمک بگیرید.
  • به یاد داشته باشید که موقعیت شغلی فعلی خود را مدیون شبکه تجاری خود هستید و برای جبران، فرصت های شغلی جدید را با همکاران خود در آن شبکه به اشتراک بگذارید.

هدف ایجاد یک شبکه حرفه ای

اهداف شبکه سازی حرفه ای از طریق ارتباطات شخصی، حرفه ای، دانشگاهی و خانوادگی عبارتند از:

  • پیدا کردن شغل؛
  • دستیابی به اهداف شغلی؛
  • اطلاعات بیشتری در مورد شغل فعلی خود دریافت کنید؛
  • در مورد شغلی که به آن علاقه دارید اطلاعات کسب کنید.

شبکه سازی حرفه ای یک راه عالی برای یافتن فرصت های شغلی و یافتن شغل مورد نظرتان است.

برای ایجاد شبکه های تجاری با چه کسی باید ارتباط برقرار کنیم؟

  • همکاران، مدیران، سرپرستان و کارمندان فعلی و سابق.
  • مشتریان فعلی و قبلی
  • همکاران دانشگاه
  • معلمان و اساتید فعلی و سابق.
  • خانواده، دوستان، همسایگان.
  • افرادی که در گروه های مذهبی، باشگاه های ورزشی یا گروه های دیگر با آنها ارتباط دارید.
  • هر کسی که تجربه ای دارد که می توانید به طور سازنده با مسیر شغلی خود ارتباط برقرار کنید.

نکات مهم برای شبکه های تجاری

1. به سراغ افراد مناسب بروید

شبکه کسب و کار شما باید شامل افرادی باشد که می توانند به شما در یافتن کار یا انجام فعالیت های تجاری کمک کنند. این افراد را باید در یکی از گروه هایی که در قسمت قبل به شما معرفی کردیم پیدا کنید. البته مهمتر از نوع رابطه ای که با این افراد دارید یا داشته اید این است که این رابطه برای حرفه شما مفید باشد.

2. درباره ویژگی های شبکه سازمانی بیشتر بدانید

اعضای شبکه کاری شما می توانند نقش مهمی در آینده شغلی شما داشته باشند. آنها می توانند اطلاعات بیشتری در مورد شرایط داخلی شرکتی که مایل به کار در آن هستید به شما بدهند یا حتی شما را به مسئول مربوطه آن شرکت معرفی کنند.

آنها می توانند اطلاعات مفیدی در مورد کسب و کاری که می خواهید راه اندازی کنید و بازار کار آن در زمینه های دیگر ارائه دهند. همچنین، اگر رزومه خود را به آنها نشان دهید، به شما کمک می کنند تا بفهمید در کدام زمینه و کجا باید به دنبال کار یا تغییر شغل باشید.

3. با اعضای شبکه خود در ارتباط باشید

شما نباید فقط زمانی که شغل خود را از دست داده اید یا به دنبال شغل جدیدی هستید با مردم ارتباط برقرار کنید. شما باید دائماً با اعضای شبکه کاری خود ارتباط برقرار کنید، حتی اگر محدود به یک پیام کوتاه باشد که شامل احوالپرسی و احوالپرسی باشد. وقتی مردم ارتباط قوی تری با شما داشته باشند، تمایل بیشتری برای کمک به شما خواهند داشت.

4. به دیگران کمک کنید

شبکه سازی نباید یک طرفه باشد. اگر یک فرصت شغلی عالی پیدا کردید یا مقاله جالبی در مورد ایده های شغلی خواندید، آن را با اعضای شبکه تجاری خود به اشتراک بگذارید.

بله، هدف از شبکه سازی یافتن افرادی است که می توانند به شما کمک کنند، اما شما نیز باید هر زمان که می توانید متقابلاً پاسخ دهید.

5. اعضای شبکه خود را به خوبی بشناسید

با سایر اعضا در شبکه های حرفه ای ملاقات کنید

شما باید اعضای شبکه کسب و کار خود را به خوبی بشناسید و فرقی نمی کند که از چه روشی برای این کار استفاده می کنید. شما باید مطمئن شوید که اطلاعات کافی در مورد همه شرکا دارید، یعنی کار آنها را می دانید و می دانید چگونه با آنها تماس بگیرید.

6. با سایر شبکه های تجاری ارتباط برقرار کنید

می توانید از طریق شبکه های اجتماعی مانند لینکدین و فیسبوک با سایر شبکه های تجاری ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، دانشگاهی که از آن فارغ‌التحصیل شده‌اید، ممکن است یک شبکه تجاری داشته باشد که می‌توانید به آن بپیوندید. البته هنگام عضویت در این شبکه ها باید اهداف خود را مشخص کنید. سایر اعضا باید بدانند که شما اطلاعاتی در مورد یک شرکت خاص می خواهید یا به سادگی به دنبال فرصت های شغلی جدید هستید.

7. در رویدادهای شبکه تجاری شرکت کنید

شبکه سازی حضوری بهتر است. اگر عضو یک شبکه حرفه ای هستید، در جلسات حضوری این شبکه شرکت کنید. با حضور در این جلسات متوجه می شوید که بسیاری از شرکت کنندگان اهداف مشترکی با شما دارند و از داشتن کارت ویزیت شما خوشحال خواهند شد. حتی ممکن است این جلسه توسط همین شبکه تجاری فارغ التحصیلان دانشگاه برگزار شود. حتما شرکت کنید.

8. از پرسیدن خجالت نکشید

از اینکه از دیگران بخواهید در مورد فرصت های شغلی به شما بگویند خجالت نکشید. بسیاری از شرکت ها برای کارمندانی که نیروی کار خوب معرفی می کنند، پاداش ها و مشوق های ویژه ای در نظر می گیرند. اگر استخدام شده اید و نیروی خوبی هستید، به احتمال زیاد نماینده شما نیز سود خواهد برد.

نقش اینترنت در شبکه های حرفه ای

این روزها با وجود اینترنت، شبکه سازی حرفه ای بسیار آسان تر از گذشته شده است. در اینترنت گروه های شبکه های حرفه ای مختلفی وجود دارد و سایت ها و شبکه های اجتماعی ویژه ای برای این منظور طراحی شده است. البته فعالیت شبکه های اینترنتی اصول و قواعد خاص خود را دارد. ابتدا باید علایق و توانایی های خود را ماه ها نشان دهید. وقتی به ویژگی خاصی معروف هستید و مهارت های شما دیده می شود، می توانید از همکاران خود برای یافتن موقعیت شغلی جدید کمک بخواهید.

سوالات رایج

1. چرا ایجاد یک شبکه حرفه ای مهم است؟

اهمیت شبکه سازی حرفه ای این است که می توانید با افرادی ارتباط برقرار کنید که می توانند به شما در یافتن کار کمک کنند. همچنین در این شبکه فرصت های شغلی جدیدی خواهید یافت.

2. بهترین مزیت شبکه چیست؟

راه اندازی یک شبکه کسب و کار می تواند به شما کمک کند تا در حرفه خود به گونه ای موفق شوید که به تنهایی نمی توانید.


نحوه خرید - مجموعه توسعه حرفه ای

مانند مدیر و همکارانتان تعامل موثر داشتن

چگونه به سرعت از نردبان سازمان خود بالا بروید.


دیدگاهتان را بنویسید