فرسودگی شغلی والدین چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟


مراقبت از کودکان کار ساده ای نیست. از تغذیه نیمه شب گرفته تا عصبانیت بر سر تکالیف ریاضی، بزرگ کردن انسان های کوچک کار سختی است.

اگر دائماً نیازهای فرزند خردسال خود را بر نیازهای خود اولویت دهید، این امر باعث می شود که درگیر مشکلی به نام فرسودگی والدین شوید و از نظر روحی و جسمی به قدری احساس خستگی می کنید که احساس می کنید دیگر نمی توانید کاری انجام دهید.

فرسودگی شغلی والدین چیست؟

به گفته دکتر پوجا آگراوال، متخصص مغز و اعصاب و مربی سبک زندگی، «فرسودگی شغلی والدین فرسودگی جسمی، ذهنی و عاطفی است که فرد از استرس مزمن فرزند پروری احساس می کند».

فرسودگی شغلی والدین می تواند خود را با جدایی عاطفی از کودک، تحریک پذیری و عصبانیت سریع نشان دهد. برخی از افرادی که از فرسودگی شغلی والدین رنج می برند ممکن است دچار فراموشی یا افزایش اضطراب و افسردگی شوند و اول از همه، سوالات زیادی در مورد توانایی های خود در حضانت فرزند دارند. خود را زیر سوال ببرند و احساس ناکافی، گیج و منزوی کنند.”

به گفته مایکلا دکر، درمانگر زوج و خانواده، “فرسودگی شغلی والدین نتیجه استرس طولانی مدت است که در آن خواسته های فرد بیش از توانایی آنها برای برآورده کردن انتظارات است.”

علائم فرسودگی شغلی والدین شامل خستگی جسمانی، خستگی عاطفی، بی انگیزگی، احساس ناامیدی و جدایی از دیگران و کناره گیری از فعالیت های لذت بخش است.

خبر خوب این است که فرسودگی شغلی والدین موقتی است و شما می توانید با تغییر سبک زندگی خود کارهایی برای تغییر سبک زندگی خود انجام دهید.

در مرحله بعد، با هم به بررسی علل فرسودگی شغلی والدین و راه‌های پیشگیری از آن می‌پردازیم.

پیامدهای فرسودگی شغلی والدین برای فرزندان، علائم فرسودگی شغلی والدین، فرسودگی شغلی والدین

علائم فرسودگی شغلی والدین

اگرچه فرسودگی شغلی والدین اثرات متفاوتی بر افراد مختلف دارد و برخی از افراد علائم جسمی را تجربه می کنند و برخی دیگر با مشکلات عاطفی سروکار دارند، به طور کلی می توان گفت که شایع ترین علائم فرسودگی شغلی والدین عبارتند از:

• خستگی یا احساس خستگی و کمبود انرژی همیشه

• احساس ناتوانی، ناامیدی یا شک به خود

• سردرد، درد گردن و عضله

• از دست دادن انگیزه

• تغییر در اشتها یا عادات خواب

• جدایی یا احساس تنهایی در دنیا

• تحریک پذیری

• تمایل به انزوا

• سوء مصرف الکل و مواد مخدر برای رسیدن به آرامش، بی حسی یا سرکوب احساسات ناخوشایند.

چه کسانی در خطر فرسودگی شغلی والدین هستند؟

فرسودگی شغلی والدین به هیچ وجه پدیده جدیدی نیست و مردم سال هاست که با آن دست و پنجه نرم می کنند، به خصوص در قرن اخیر که زنان به صورت دسته جمعی وارد نیروی کار شدند.

به لطف همه‌گیری کووید-۱۹، والدین امروزی سطوح بالاتری از استرس و اضطراب را تجربه می‌کنند و احتمال فرسودگی شغلی در حال افزایش است.

گزارش‌های فرسودگی شغلی والدین به‌طور تصاعدی افزایش یافته است، زیرا همه‌گیری ویروس کرونا به طور قابل‌توجهی فرسودگی شغلی والدین را بدتر کرده است. والدین خانه، شغل و درآمد خود را به دلیل ویروس کرونا از دست داده اند و در نتیجه استرس و اضطراب بیشتری را تجربه می کنند.

برخی از والدین نگران این هستند که وعده غذایی بعدی از کجا تهیه شود و نمی دانند چگونه برای فرزندان خود تهیه کنند. بسیاری از کودکان در خانه مانده اند و به آموزش مجازی مشغول هستند که فشار بیشتری بر والدین وارد کرده و آنها را مجبور به ایفای نقش معلم کرده است.

به گفته مارتا هورتاگرانادوس روانشناس، افرادی که مهارت های مقابله ای ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر فرسودگی شغلی والدین هستند. این افراد صبر کمی دارند و زود ناامید می شوند و مهارت های انعطاف پذیری کمی دارند.

روش های درمان و پیشگیری از فرسودگی شغلی والدین

چه می‌خواهید از فرسودگی والدین جلوگیری کنید، چه علائم فرسودگی شغلی قریب‌الوقوع را دیده‌اید، یا تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته‌اید، بدانید که آدم بدی نیستید و نیازی به ادامه زندگی ندارید. مثل این. راه هایی برای مقابله با شرایط و بهبود آن وجود دارد.

فرسودگی شغلی والدین چیست، علل فرسودگی شغلی والدین، پیشگیری از فرسودگی شغلی والدین

با همسرتان صحبت کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که خستگی خود را با همسر، والدین و سایر عزیزانتان در میان بگذارید.

توضیح دهید که با چه چیزی سر و کار دارید و در مورد احساسات خود صادق باشید. از اعتراف به اینکه تحت فشار هستید و بیش از حد کار می کنید نترسید. به آنها بگویید برای بهبود وضعیت خود به چه چیزهایی نیاز دارید و در صورت امکان مراحل آن را مشخص کنید.

به اندازه کافی خوابیدن

خواب کافی و 8 ساعت در شب برای سلامت روان شما بسیار مهم است، اما اگر نوزاد یا کودک کوچکی در خانه دارید، خوابیدن سخت می شود، اما با این وجود، باید تا حد امکان خواب را در اولویت قرار دهید.

به عنوان مثال، یک چرت بیست دقیقه ای در طول روز می تواند تا حد زیادی استرس را کاهش دهد، تمرکز را بهبود بخشد و به شما کمک کند کنترل بهتری بر احساسات خود داشته باشید.

ورزش

برای کسی که به شدت با کودکان درگیر است، پیدا کردن زمان و اختصاص دادن زمان برای ورزش، به خصوص اگر احساس خستگی و کمبود انرژی می کنید، ممکن است مضحک به نظر برسد، اما ورزش می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد، استرس شما را کاهش دهد و تنها زمان مفید است. شما برای خود خرج کرده اید و انرژی مثبت اطراف خود را جذب می کنید، که توانایی شما را برای ادامه زندگی تا حد زیادی بهبود می بخشد.

هر زمان که می توانید استراحت کنید

احساس غرق شدن در کار می کنید؟ سطح استرس شما بالاست؟ اگر درگیری ذهنی شما بیش از حد است، چند دقیقه استراحت کنید، مثلاً یک فنجان چای یا قهوه بنوشید، روی مبل بنشینید و با بچه ها کارتون تماشا کنید، یا کمی موسیقی بگذارید و استراحت کنید.

پیامدهای فرسودگی شغلی والدین، پیامدهای فرسودگی شغلی والدین برای فرزندان، نشانه های فرسودگی شغلی والدین

یک شبکه پشتیبان بسازید

داشتن همسری مهربان و حامی در تربیت نوزادان و فرزندان کوچک بسیار مهم است، اما اگر احساس می‌کنید که کمک همسرتان کافی نیست و نمی‌تواند به شما کمک کند تا زمان کافی برای مراقبت از فرزندان اختصاص دهید، از حمایت اعضای خانواده یا موارد مشابه استفاده کنید. افراد متفکر گروه های والدین

بسیار خوب است که با والدینی که فرزندانشان هم سن شما هستند در ارتباط باشید. درست مثل شما، آنها به کسی نیاز دارند که با او صحبت کنند، که به آنها گوش دهد و درک کند. هر از گاهی می توانید فرزندتان را به مهد کودک ببرید یا او را به پرستار بسپارید تا بتوانید استراحت کنید.

با خودت مهربان باش

تربیت فرزندان با ارزش و در عین حال چالش برانگیز است. احساس ناامیدی و خستگی کاملا طبیعی است، اما نحوه برخورد با آن بسیار مهم است. به خودتان اجازه دهید تا احساسات خود را بیان کنید. برای اینکه یک پدر و مادر عالی باشید، لازم نیست به تنهایی این کار را انجام دهید.

شما فردی آسیب پذیر هستید که نیاز به محبت و حمایت دارید، پس سعی کنید با خودتان مهربان باشید و بهترین شرایط را برای خود فراهم کنید.

سعی کنید برای خود وقت بگذارید، دوش بگیرید، پیاده روی کنید، مدیتیشن کنید، یوگا انجام دهید، برقصید و غیره. خودتان را کنار بگذارید و هر کاری که فکر می کنید باعث می شود احساس بهتری داشته باشید انجام دهید تا بتوانید از نظر روانی سالم بمانید و با فرزندتان بهتر رفتار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید