مسئولان بخش مسکن از وضعیت بازار اطلاعی ندارند



یک کارشناس بازار مسکن گفت: مسئولان وزارت راه و شهرسازی گاهی در مورد برنامه ریزی و سیاست گذاری طرح نهضت ملی مسکن ایده هایی می دهند اما به نظر می رسد چندان توجهی به وضعیت بازار مسکن ندارند.

فرشید پورحاجت در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: نمی شود مسئولان وزارت راه و شهرسازی از پشت تریبون درباره ساخت یک میلیون واحد مسکونی صحبت کنند، اما از وضعیت وخیم پیش روی ساخت و ساز غافل شوند. صنعت.” فعالان به دلایل مختلف از جمله تاخیر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تورم این روزها به مهم‌ترین بازیگر اقتصاد مسکن تبدیل شده است، چرا که به 13 درصد تولید ناخالص داخلی، 17 درصد اشتغال و 25 درصد از اقتصاد مسکن بستگی دارد. نقدینگی کشور بخش مسکن

در سال گذشته هزینه ساخت خانه حدود 4 میلیون افزایش یافته است

وی افزود: در یک سال و دو ماه گذشته که با نوعی انفعال در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این وزارتخانه مواجه بودیم، هزینه های ساخت و ساز افزایش یافت و مدام افزایش یافت. اگر یک سال پیش می شد این پروژه را با متری حدود 5 میلیون تومان تکمیل کرد، امروز هزینه ها به متری 9 میلیون تومان رسیده است. در هفته گذشته به دلیل افزایش قیمت سقف و بلوک های بدون روشنایی، قیمت هر متر از واحدهای نهضت ملی مسکن 100 هزار تومان افزایش یافت.

عضوهیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان اینکه مردان وزارت راه و شهرسازی اصل را رها کرده و به شعبه پیوسته اند، گفت: این وزارتخانه نقش پیمانکاری را بر عهده گرفته تا تسهیلگر. باید شرایط ورود بخش خصوصی به طرح جهش تولید مسکن را فراهم می کردند اما این اقدام را انجام ندادند و حتی به هزینه های بالای تولید مسکن توجه نکردند. شرایط به گونه ای است که سازندگان در راهروهای پر پیچ و خم اداری گیر کرده اند.

وی با اشاره به طرح تحول تامین اجتماعی کارگران ساختمانی که هم اکنون در مجلس در حال تصویب است، گفت: بدنه این قانون منطبق بر اقتصاد مسکن نیست و از زمان تصویب آن در سال 1387 همواره مورد انتقاد و اصلاح بوده است. ” در حال حاضر او با همان پاشنه قبلی می چرخد.

به گفته پورحاجت، بخش خصوصی برای پوشش بیمه ای باید هزینه های زیادی بپردازد و خدماتی دریافت نمی کند. خوشحالیم که کارگران زحمتکش از نعمت حداقل بیمه بهره مند می شوند. اما بدون کار کارشناسان قانونی وضع شده که در آینده نه تنها کارگران عزیز بیمه نخواهند شد بلکه با فرار سرمایه تولید مسکن به خطر می افتد که این خود عاملی برای گرانی است. از مسکن

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تاکید کرد: با قانون بیمه کارگران ساختمانی، فشار زیادی به بخش خصوصی وارد شد. در حالی که بخش خصوصی اجازه نداشت این کارگر را به سازمان تامین اجتماعی معرفی کند. در نتیجه افراد زیادی نام خود را به عنوان کارگر ساختمانی در سازمان تامین اجتماعی ثبت کردند از جمله پزشک!

کاهش 46 درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران

وی با اشاره به کاهش 46 درصدی صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران گفت: بخش خصوصی بدون اغراق ظرفیت ساخت سالانه 800 هزار واحد مسکونی را دارد، اما اقدامات وزارت راه و شهرسازی شامل مداخلات و غیره است. – مداخلات، دست و پای فعالان بخش ساختمان را بسته است. حتی در زمینه صدور مجوز درجه بندی که باید از وزارت راه و شهرسازی بگیریم هم مشکل داریم.

پورحاجت تصریح کرد: امروز بر همگان روشن شده است که اجرای طرح نهضت ملی مسکن از مشکلاتی همچون کمبود تسهیلات بانکی، ظرفیت کم متقاضیان و کمبود زمین ساختمانی رنج می برد. از سوی دیگر، سازندگان بخش خصوصی با مشکلات عدیده ای از جمله تورم نهاده های ساخت و ساز، پروسه طولانی مدت مجوز، خدمات مهندسی معیوب و هزینه دستمزد، بیمه و غیره مواجه هستند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید