اعتراضات علیه اردوغان پس از کاهش ارزش پوند در برابر دلار



ویدئوهای موجود در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که اعتراضات علیه اردوغان در واکنش به کاهش ناگهانی ارزش پوند صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از النشره، ویدئوهای مربوط به تظاهرات متعدد استانبول علیه برکناری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.

اعتراضات در پی سقوط لیر ترکیه در برابر دلار است. لیر ترکیه در روز سه شنبه 15 درصد دیگر در برابر دلار آمریکا کاهش یافت.

در حالی که دلار آمریکا در پایان معاملات روز دوشنبه با 11.42 لیر ترکیه معامله شد، نرخ ارز در معاملات روز سه شنبه به رکورد 13.45 رسید.

به این ترتیب لیر ترکیه در روز سه شنبه بیشترین کاهش ارزش را از 10 اوت 2018 تجربه کرد.

به گزارش یورونیوز، در حالی که رجب طیب اردوغان بار دیگر از کاهش نرخ بهره در روز دوشنبه دفاع کرد، لیر ترکیه به کاهش خود ادامه داد.

بانک مرکزی ترکیه با وجود افزایش تورم، از سپتامبر سال گذشته نرخ بهره را کاهش داد. پنجشنبه گذشته، تحت فشار اردوغان، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را به 15 درصد افزایش داد که کمتر از نرخ تورم حدود 20 درصدی ترکیه است.

رئیس جمهور ترکیه بر خلاف روند اقتصادی حاکم بر این باور است که افزایش نرخ بهره تاثیری بر کاهش تورم و کاهش برابری پول ملی نخواهد داشت. او دوشنبه شب پس از جلسه هیئت دولت از “توطئه” علیه کشورش صحبت کرد و تاکید کرد که در برابر فشار کسانی که می خواهند نرخ بهره را افزایش دهند “مقاومت خواهد کرد”.

نرخ برابری پوند ترکیه در برابر دلار آمریکا در سال جاری 58 درصد کاهش یافت. از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان در حال حاضر پس از 19 سال قدرت با کمترین میزان محبوبیت در نظرسنجی ها مواجه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید