شفافیت و انصاف در پژوهش و فناوری محور اصلی طرح تحول/ارائه محصولات فناورانه در هفته دولت است.



معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در نشست نمایندگان و کارشناسان حوزه پژوهش و فناوری گفت: ایجاد شفافیت و عدالت در پژوهش و فناوری محور اصلی طرح تحول است.

به گزارش ایسنا، دکتر. یونس پناهی در نشست همفکری کارشناسان حوزه پژوهش و فناوری که با موضوع طرح مشکلات و دغدغه های پژوهشگران و معلمان برگزار شد با اشاره به طرح اصلاح 8 نقطه عدالت و تعالی. سازمان نظام سلامت، تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح اصلاحی که شامل ارتقای عدالت پژوهشی است، بهره مندی محققان علوم پزشکی از امتیازات و کمک های تحقیقاتی، خلق ثروت از دانش تولید شده در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، و دستیابی به فناوری های نوین در علوم پزشکی، دانشگاه ها تشریح شد. سپس در گردهمایی تبریز، جزئیات بر اساس موضوع سال ارائه شد و تمامی شفاف سازی های لازم صورت گرفت.

در ادامه این نشست نمایندگان حوزه های مختلف پژوهشی و فناوری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به بررسی مشکلات و دغدغه های خود پرداختند. ضرورت بازنگری در آیین نامه ارتقای کادر علمی، لزوم بازنگری در آیین نامه جذب، ایجاد مراکز اعطای کمک های مالی متمرکز، ایجاد بستر مناسب برای توسعه فناوری در دانشگاه ها از جمله موضوعات اصلی مطرح شده بود. علوم پزشکی، ترجمه دانش، اصلاح رویه های گذشته و غیره.

دکتر پناهی پس از استماع صحبت‌ها و اهمیت دغدغه‌های موجود، گفت: بیشتر موارد مطرح شده در این جلسه در طرح توسعه پژوهش و فناوری وزارت بهداشت گنجانده شده است. در این طرح حمایت از شرکت‌های دانش، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، نهادینه‌سازی و توسعه فناوری‌های سلامت و هدایت طرح‌های تحقیقاتی به سمت رفع نیازهای جامعه در نظر گرفته شد. تحقیق باید مسئله محور باشد و عدالت در پژوهش رعایت شود. باید به تلاش های گذشته احترام گذاشته شود و فرآیندهای تغییر یافته اصلاح شوند.

معاون تحقیقات و فناوری سلامت ضمن اعلام تشکیل شورای عالی تحقیقات گفت: شورای عالی تحقیقات سلامت به ریاست وزیر بهداشت و کلیه معاونان وزارت بهداشت تشکیل شده است. آنها نیز عضو هستند. این موضوع نقطه قوتی است که باید با حضور وزیر امور سریعتر و موثرتر مطرح شود. از سوی دیگر یکی از موضوعات اصلی و دغدغه های مهم مبهم بودن اساسنامه است که در حال حاضر اساسنامه «نماد» اصلاح شده و به زودی هیئت امنای آن برگزار می شود.

دکتر پناهی با تاکید بر اینکه عدالت به این معناست که هر فردی با توجه به تلاش و توان خود به جایگاهی برسد، گفت: ما علاقه زیادی به بررسی شاخص ارزشیابی پژوهشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی داریم. در حال حاضر برای سنجش 1400 طبق روال قبلی عمل می کنیم اما برای ارزیابی دو سال آینده برنامه ریزی های جدیدی انجام داده ایم و دانشگاه ها نیز در جریان قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه مقاله هدف نهایی ما نیست، بلکه وسیله ای برای تولید علم، اقتدار علمی و سهولت تولید محصول یا خدمتی است که جامعه به آن نیاز دارد، گفت: مقاله به معنای تبدیل یک فرآیند علمی به زبان علمی و قابل فهم برای دیگران است. محققین، در واقع مقاله گامی برای رسیدن به محصول نوآورانه و فناورانه است.

در ادامه دکتر یاراحمدی، رئیس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات ضمن ارج نهادن به پیشنهادات و نظرات دلسوزانه حاضران در جلسه گفت: درک مشکل نیمی از مشکل است.

وی با یادآوری اینکه آیین نامه جدید ارتقای هیات علمی جزو وظایف مشترک وزارت بهداشت و علوم است، گفت: اصلاحاتی انجام شده و به زودی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید. پس از آن می توان به جزئیات بیشتری در تهیه استایل شیت پرداخت. در حال حاضر با توجه به جمع بندی و نظرات ارائه شده، ماده 3 این آیین نامه 50 درصد به فناوری و 50 درصد به پژوهش اختصاص یافته است.

یار احمدی با بیان اینکه هدف وزارت بهداشت تبدیل ایده به محصول و خدمات است، گفت: ترجمه دانش پلی است که تولید دانش نظری را با تولید محصولات مرتبط می کند و باید تقویت شود.

وی برخی از اقدامات انجام شده را برشمرد و گفت: زیرساخت های شورای راهبردی HSR ایجاد شده است. اساسنامه مراکز و موسسات تحقیقاتی دولتی و خصوصی بازنگری شده و اکنون در دبیرخانه شورای گسترش قرار دارد.

دکتر. مهرزادی مشاور معاون پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت با تشریح و تشریح مشکلات موجود در مسیر پژوهشگران و معلمان پژوهشی بر لزوم توجه و تمرکز بر راهکارهای سریع و موثر برای عبور از موانع تاکید کرد. و گفت: امروزه در کشور سرمایه بزرگی از دانش و خلاقیت معلمان و پژوهشگران وجود دارد که با برنامه ریزی صحیح، سیاست گذاری های مشخص و تمرکز بر توسعه دانش محصول محور می توان بر بسیاری از مشکلات فائق آمد.

دکتر. بیرودیان، دبیر کارگروه اخلاق پژوهشی وزارتخانه ها نیز با بیان اینکه در گذشته به توسعه کمی کمیته ها توجه بیشتری شده است، گفت: در حال حاضر بیش از 300 کمیته اخلاق در سراسر کشور داریم که این امر باعث شده تا روند نظارت و کنترل سخت است اما با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری این مسیر را آغاز کرده ایم.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر بنفشه رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت نیز خاطرنشان کرد: یکی از نکات مشترک در نظرات کارشناسان حاضر در جلسه جایگاه فناوری را در دانشگاه ها دانست و گفت: در آیین نامه ارتقای هیات علمی، جایگاه فناوری بدون سقف افزایش یافته است. در آیین نامه استخدام نیز به همین ترتیب عمل خواهیم کرد. در بحث فناوران و مبتکران، سیاست های تشویقی به دستور مقام معظم رهبری کاملاً مشخص است. قانون جهش دانش بنیان که اخیرا به تصویب رسیده بسیار موثر است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت افزود: کمپین رسانه ای حوزه فناوری ایجاد کرده ایم. هفته دولت نزدیک است و از همه دانشگاه های علوم پزشکی خواسته ایم محصولات دانش بنیان و فناوری شاخص خود را معرفی کنند تا در هفته دولت به نمایش بگذارند.

دکتر بنفشه با تاکید بر اینکه به سمت پروژه حرکت می کنیم، گفت: دانشگاه ها باید با بهره گیری از پتانسیل شورای عالی فناوری به ریاست شورای عالی فناوری، پس از بررسی در کمیسیون های تخصصی، در صورت قرار گرفتن در اولویت ها، پروژه های فناورانه را به ما ارائه دهند. وزیر سلامت و با استفاده از تسهیلات و کمک های بلاعوض نیماد از پروژه های فناورانه و نوآورانه حمایت می کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید