نمی خواستم ‘رجایی’ را قبول کنم/ حرف های داریوش ارجمند به سرم زد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر – گروه هنر – عطیه معذن: سریال «راز ناتمام» به کارگردانی آمین امانی به تازگی شبکه یک را به پایان رسانده است این سریال که در زمینه تاریخ معاصر ساخته شده است برای اولین بار سراغ برخی از شخصیت های انقلاب رفته و آنها را به تصویر کشیده است.

سریالی که شهید رجایی و شهید باهنر در آن محور بودند و شخصیت های دیگری مانند شهید بهشتی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، جوانی مقام، بنی صدر و … به نمایش درآمدند.

سریالی که می توانست پر از جذابیت های تاریخی و داستان های دراماتیک باشد اما به روایتی صرف از قسمت هایی از تاریخ تبدیل شود که حتی با مستندهای ساخته شده در حوزه تاریخ معاصر قابل مقایسه نیست و در چند قدمی آن ها قرار دارند. آخرین بود

بازیگرانی چون سیدجواد هاشمی، فرهاد جم، رامین راستاد و علیرضا مهران در این سریال که روایتی فلش است نقش های اصلی را ایفا کردند. بازگشت از امروز تا تاریخ معاصر بود.

این سریال قسمتی از اولین تجربه ای بود که کارگردانی سراغ اثری با این حجم می رفت و می تواند نقطه شروعی برای ساخت آثار بیشتر از این دست و جبران ایرادات و ضعف ها در پروژه های بعدی باشد.

سید جواد هاشمی بازیگر نقش شهید رجایی درباره کمبود بودجه به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات این پروژه و همچنین حضورش در این سریال گفت که در ادامه می خوانید:

* نقش های مختلفی از شهدا را در فیلم ها و سریال ها بازی کرده اید و حتی پیش از این نقش شهید رجایی را بازی کرده اید، آیا بازی مجدد در این نقش برایتان چالشی بود؟

این سومین باری بود که او در نقش شهید رجایی بازی می کرد، او به غیر از سریال «دولت عشق» پنج قسمت از خلاصه زندگی شهید رجایی را نیز بازی کرده بود. سعید ملکان مرا برای اولین بار آرایش کرد و این بار محسن بود کالیبر من آرایش سه آرایش انجام داد که در همان در حال حاضر از یکی نقش از فردی است که به نظر من مهمترین شخصیت تاریخ انقلاب در 50 سال اخیر است. شخصیتی که به نظر من شرم آور است و می توانست یک فیلم باشد سلسله برای شهید رجایی باید خیلی بهتر عمل کرد. کارهای بسیار قوی تر و فرمان و باید در فرمت A خاص ساخته شود. نه میدانم چرا فقط از شهید رجایی فیلم و سریال بسازید؟ تولید مناسب تر می گذرند.

در مورد چالش هم باید بگویم که در ابتدا حاضر به بازی در این نقش نبودم و همچنین اعلام کردم که فکر می کنم بهتر است فرد جدیدی این نقش را بازی کند. اولین باری که گریم شهید رجایی را در سریال «دولت عشق» انجام دادم، هیچکس انتظار نداشت اینگونه ظاهر شوم. من خودم انتظارش را نداشتم و قرار بود در وهله اول باشد این من در سریال نقش راوی را بازی می کنم. پنج شش بازیگر وارد شدند و گریم کردند و کارگردان هیچ کدام را دوست نداشت. برای تست پشت آینه آرایش نشستم و سعید ملکان از راوی و شهید رجایی خواست که یکی و بعد یکی شوند. بار او ریش مرا کوتاه کرد. این دومین باری بود که در عمرم ریشم را تراشیدم، اول برای شهید کاشوری و دوم برای شهید رجایی. من حدود 6 ساعت در آرایش بودم تا اینکه همه قبول کردند که خیلی شبیهم.

* و در نهایت برای شما تجربه جدیدی بود؟

برای من بازی دوباره در نقش شهید رجایی هیجان انگیز است هیجان انگیز به این دلیل بود که هر سه آنها بار زمانی که نقش این شهید را بازی کردم، سه روایت متفاوت از زندگی و کارنامه او می بینیم. در «حکومت عشق» بیشتر بخش های زندان و شکنجه وجود داشت. در این سریال اپیزودیک نیز شاهد روایتی اخلاقی از این شهید هستیم و در سریال اخیر همراهی و همکاری با شهید باهنر. من متن وقتی خواندم دیدم ربطی به دو متن قبلی ندارد، برای من چیز جدیدی بود.

* خود شما نکته ای را مطرح کردید که حیف است به راحتی از روی این شخصیت ها بگذریم. البته فیلمنامه شما را برنمی‌گرداند، اما ما هم فکر می‌کردیم می‌تواند بسیار بهتر، قوی‌تر و حماسی‌تر باشد، اما اینطور نبود. چرا فکر میکنی

ابتدا مقدمه ای را عرض می کنم، ما پنج تن از چهره های مهم انقلاب امام خمینی (ره)، علی شریعتی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید بهشتی و شهید رجایی را داشته ایم که از چهره های مبارز در به ثمر رسیدن انقلاب بودند. که متاسفانه برای هیچ یک از آثاری که در غذا آنها انجام نشده است. مورد دوم این است که کل بودجه این است سریال به اندازه یک فیلم نبوده است. این یک کار استانی است و این همه هزینه برای این گونه فیلم ها و سریال ها از اساس اشتباه است.

نمی خواستم قبول کنم

از امین امانی در حالی که هنوز مدیون گروه و تیم است چه انتظاری می توان داشت. بخشی از بودجه از سوی مرکز امور استان ها پرداخت نشده است و من با بودجه اندک می دانم که امین امانی این سریال را ساخته است. وقتی سناریویی داریم که به مهم ترین شخصیت های تاریخ انقلاب می پردازد. بهتر است این کار را نکنید یا تلویزیون بودجه ای برای نمایش تعیین می کند. این نکته را برای آقا توضیح دادم. عباس فاطمی رئیس محترم سیمای مرکز استان که چندین دهه است در عرصه سریال سازی فعالیت می کند.

* در هر صورت معمولاً گفته می شود که مردم پشت صحنه این مسائل را نمی دانند، ویترین سریال و خروجی نهایی نمایش را می بینند، اما اتفاقاً در نهایت انتقاد آنها به سمت خواهد بود. شما.

بله این درسته. فیلمنامه از نظر تحقیق متوسط ​​بود. چگونه فیلمنامه ای که متوسط ​​است می تواند اینقدر خوب باشد؟ وقتی وارد نمایش می شویم می بینیم که وضعیت تولید از نظر بودجه همچنان متوسط ​​و حتی ضعیف است. اینها در حالی که این است که خود سریال پر از شخصیت است، مخاطب فکر می کند چیزی پخش می شود که مهمترین شخصیت های تاریخ معاصر در آن حضور دارند و توقعشان بالا می رود.

ببینید، وقتی توقعات بالاست، چقدر برای فیلم و سریال در ذهن مردم ضعیف به نظر می رسد * و آنچه می بیند در نهایت برایش جذابیت دارد.

ببینید، وقتی توقعات بالاست، چقدر برای فیلم و سریال در ذهن مردم ضعیف به نظر می رسد. با این حال فکر می کنم این سریال با بودجه ای که داشت، زمانی که صرف کرد و توانی که داشت اثری از خود برجای گذاشته اند قابل قبول است. اتفاقاً مردم آن را دوست داشتند. بسیاری از افرادی که به 40 سالگی رسیده بودند و تقریباً انقلاب را درک کرده بودند مربوط به سریال است.

*در جایی که نوجوانان و جوانان امروزی دنیای کنونی را می بینند و این قهرمانان و شخصیت ها تاثیر دارند، آیا این اقدامات هم تاثیرگذار خواهد بود؟ به خصوص که شما فیلمساز هم هستید و سلیقه مخاطب را برای استفاده دارید تولید و شما می دانید.

موافقم و با بودجه ایران فیلم های خودم را می سازم بزرگ تولید من آن را ساختم. “گردباد“من”آهوی پیشانی من “سفید” را در شرایط سخت با تزئین ساختم، لوازم جانبیآرایش، تصویری اثر و… بیشتر بودجه فیلم را خرج کردم سلام اگرچه این یک موفقیت در فروش بود، اما سرمایه‌گذاری او هرگز بازنگشت. من به تولید فکر می کنم اما واقعیت این است که تلویزیون بیشتر برای سریال های تاریخی هزینه می کند. مثلا الان برای سریال «سلمان فارسی» یا «موسی» بیشتر از سریال تاریخ معاصر بودجه می دهد.

اگر تلویزیون فکر می کند که شهید رجایی و بهشتی بهتر از اینها می توانند خودشان را معرفی کنند و حداقل برای مسئولان نظام الگو باشند. آنها می توانند درک کنند همچنین خدمت کرد. به جز شهید رجایی یا شهید بهشتی سرور بیشتر داشته ایم

* شاید آنها نگران این بودند که چه کسی بودجه را تحویل می دهد.

قطعا نه اعتماد این اتفاق نیفتاد. این کلمه به چه معناست؟ وقتی سریال «سلمان فارسی» را برای رزومه به میر باقری هدیه می دهند خاکستر چرا به من نمی دهند؟ چون باهاش ​​رزومه درست کردم تولید چرا فیلم «موسی» را به کسی که رزومه خوبی دارد، کارگردانی کند، نداشتم چون می داند می داند یا ظرفیت انجام این کارها را دارد. با این حال، من آن را می دانم آمین امانی کارگردان این سریال خیلی زحمت کشیده و حتی فراتر از آن چیزی که من فکر می کردم نتیجه بازی است ظاهر شده است. با این حال، با تمام این ویژگی ها، هیچ کس از عقاب انتظار کبوتر را ندارد.

* خودتان که در آن سال ها بیشتر فیلم کودک می ساختید، دغدغه ساخت این سوژه ها را نداشتید؟

من دو ادویه مخصوص دارم من علاقه مند هستم یکی کارهایی درباره اهل بیت است که بیشتر در نمایش و تله تئاتر انجام داده ام، مثل Porta de les hores که همیشه دوست داشتم سریال کنم اما بودجه هرگز. خاکستر آنها به من نداده اند و فکر نمی کنم به خودم اعتماد دارم. با این حال از ساخت سریال هایی درباره شخصیت های سیاسی و تاریخ معاصر اجتناب می کنم. به نظر شما تمام صحبت های شهید بهشتی تلویزیونی است؟

* یعنی کار را به دلیل ایده آل بودن و پخش نشدن انجام نمی دهید؟

مشخص است که پخش نخواهد شد. همین الان مثلا در مورد فیلم Dr. شریعتی ساختن. معلومه که دوستش دارم چون از افراد تاثیرگذار انقلاب است اما این کار را نمی توان تلویزیونی کرد. به نظر شما تمام صحبت های امام تلویزیونی است؟ همین الان که نوشته های امام (ره) را می خوانید، می بینید که کلماتی هستند که قابل استناد نیستند. اگر این حقایق را توضیح دهیم ننگ سیاست به سمت ما پرتاب می شود و من آن را دوست ندارم. من فردی مذهبی هستم و حتی فکر می کنم در این زمینه هم نمی توانم گوشه هایی از زندگی حماسی امام حسین (ع) را به تصویر بکشم.

* از بازی در نقش شهدا خسته نمی شوید؟

در حال حاضر اگر دو کار موازی به من پیشنهاد شود که یکی تیم خوب و بودجه و شرایط راحت داشته باشد و یک کار موازی دیگر هم باشد که می گویند به خاکریز می رود آن را قبول می کنم چون دغدغه من است.

چرا برای یک نقش آنقدر به من حمله کردند که باید عذرخواهی کنم یا جرگه اخلاق مداران را ترک کنم. * حضور شما در «زمکاری» زیاد دیده شد. آیا ممکن است دوباره آن نقش را بازی کنید چون عوارض متفاوتی برای شما داشت؟

در مصدومیت کاری نقش منفی چندانی نداشت. کاملا خنثی بود. اما اگر نقش شمر و یزید را هم بدهند چون مقصودشان مقدس است حتما قبول می کنم. بعضی ها تعجب می کنند که چرا در سریال «دادستان» مسعود ده نمکی نقش منفی بازی کردی، اما این سریال چیزهای خوبی داشت، پس قبول دارم. اما گاهی بازی در نقش منفی در سریال آقازاده یا قلاده های طلا به من پیشنهاد می شود و اینجا قبول نمی کنم. فکر نمی کنم برای افرادی که انتظار داشتند او در استخر برهنه باشد قابل هضم نبود، اما من این را درک نمی کنم. مرحوم علی سلیمانی هم در نقش های منفی و هم نقش های مثبت بازی کرد و در فیلم های زیادی به شهادت رسید اما هیچکس نسبت به او حساسیت نداشت. فکر می کنم به دلیل تعداد دفعاتی که در فیلم ها و سریال ها به شهادت رسیده ام، حساسیتی وجود دارد که برایم واضح است.

با این حال مردم باید با یک واقعیت روبرو شوند، این حساسیت در مورد من و اوراق من تا حدی معقول است، اما ناراحت شدن آنها منطقی نیست. اگر اعتراض می کنند چرا آنجا خانه می سازند یک کشور حق دارند در خارج از ایران تبلیغ کنند و من هم عذرخواهی کردم و قبول کردم که اشتباه کردم. اما برای یک نقش چرا آنقدر به من حمله کردند که یا عذرخواهی می کنم یا جرگه اخلاق را ترک می کنم، نمی فهمم بالاخره من بازیگر هستم یا نه؟

* فکر می کنم بخشی از این موضوع به همان دیدگاهی برمی گردد که ما یک بازیگر را به حدی ارتقا می دهیم که یک قدیس شود.

خوب، این اشتباه است. مثلا یک بار داریوش ارجمند بعد از بازی در نقش مالک اشتر گفته بود که نباید بیلیارد بازی کند. من این را نمی فهمم او بالاتر از من مقام معلمی دارد اما این افراد را فریب می دهد. خود ایشعان در آدم برفی نقش بازی کرد که کاملاً برعکس است، بعد این خط را می گوید و بعد با همان خط از بالای سرم زدم. مردم باید دیدگاه خود را تغییر دهند و البته ایرادی ندارد که منتظر من باشم.

دیدگاهتان را بنویسید