کشف جدید در مورد اهرام مصر و رود نیل


تحقیقات جدید نشان می دهد که رود نیل نقش مهمی در ساخت اهرام عظیم مصر داشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از CNN، گروهی از محققان به سرپرستی حیدر شیشا، جغرافیدان دانشگاه اکس مارسی فرانسه، با استفاده از شواهد دیرینه شناسی متوجه شدند که رود نیل در حدود هشت هزار سال پیش در چه وضعیتی بوده است.

بر اساس گزارشی که در 24 اوت در مجله “Proceedings of the National Academy of Sciences” منتشر شد، شواهد دیرینه شناسی نشان می دهد که سازندگان اهرام مصر از شاخه ای از رودخانه نیل که اکنون خشک شده است، برای انتقال مصالح ساختمانی استفاده کرده اند. .

یافته‌های محققان همچنین نشان می‌دهد که سطح بالای آب در حدود چهارصد و پانصد سال پیش، ساخت مجموعه هرمی «گیزا» را تسهیل کرده است.

هرم بزرگ جیزه حدود 138 متر ارتفاع دارد و به دستور فرعون «خوفو» در قرن 26 قبل از میلاد ساخته شده است. این هرم که از 2.3 میلیون قطعه سنگ با وزن کل 5.75 میلیون تن تشکیل شده است، بزرگترین هرم در بین اهرام جیزه محسوب می شود. دو هرم دیگر توسط پسر این فرعون و نوه اش ساخته شده است.

این اهرام که در فلات جیزه ساخته شده اند توسط معابد، گورستان ها و محله های کارگری مختلف احاطه شده اند. اهرام جیزه قدیمی ترین آثار در میان عجایب هفتگانه جهان باستان است.

کشف جدید در مورد اهرام مصر و رود نیل

مدت‌هاست که محققان بر این باورند که مصریان باستان از بخش‌های مختلف رودخانه نیل (که دیگر وجود ندارد) برای جابجایی چندین تن سنگ آهک و گرانیت که این اهرام عظیم را تشکیل می‌دادند، استفاده می‌کردند. امروزه آبراه‌های رود نیل از اهرام جیزه دور است.

به عبارت دیگر، این فرضیه بیان می کند که مهندسان مصر باستان یک کانال کوچک از کنار اهرام جیزه تا شاخه «خوفو» رود نیل ایجاد کرده بودند که در نتیجه جریان آب به عنوان یک هیدرولیک آسانسور عمل می کرد. و به این ترتیب تکه های سنگ بزرگی به کار آورده می شد، اهرام جابجا می شدند.

تا همین اواخر، دانشمندان اطلاعات دقیقی در مورد جزئیات این فرآیند نداشتند. با این حال، تیم تحقیقاتی اخیراً از تعدادی روش برای بازسازی دشت سیلابی نیل استفاده کردند و دریافتند که مهندسان مصری باستان ممکن است از شاخه ای از رودخانه نیل برای جابجایی سنگ ها استفاده کرده باشند.

محققان برای اولین بار هزاران سال پیش سطح آب شاخه «خوفو» رودخانه «نیل» را تخمین زدند. در نتیجه متوجه شدند که سطح آب این شاخه از رود نیل که در حال حاضر خشک است، در زمان حکومت فراعنه «خوفو»، «خفره» و «مانکوره» همچنان بالا بوده است.

کشف جدید در مورد اهرام مصر و رود نیل

در گزارشی که اخیراً منتشر شده، محققان خاطرنشان کردند که شاخه «خوفو» بین دودمان سوم و پنجم مصر باستان نقش مؤثری در ایجاد و گسترش اهرام داشته و به سازندگان کمک کرده تا بتوانند سنگ‌ها را جابجا کنند. مواد را با کمک یک کشتی برنامه ریزی کنید.

اما بین سال های 525 تا 332 قبل از میلاد، سطح آب شاخه «خوفو» در دوره ای خشکسالی کاهش یافت.

زمانی که اسکندر مقدونی مصر را در سال 332 قبل از میلاد فتح کرد، شاخه خوفو به یک کانال کوچک تبدیل شده بود.

همه این نکات نشان می دهد که شاخه «خوفو» از سطح آب کافی برای حمل بلوک های بزرگ برخوردار بوده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید