کمتر از یک ماه تا ماموریت آزمایشی برای نجات جهان. فضاپیمای دارت اولین تصویر از هدف خود را ثبت کرد


فضاپیمای دارت ناسا (مخفف Double Asteroid Delection Experiment) اولین تصویر از هدف خود را منتشر کرده است: قمر کوچک دیمورفوس، همراه با سیارک کوچک در حال گردش به دور آن Didymus. دارت یک ماموریت آزمایشی دفاعی سیاره ای است که برای ضربه زدن به ماه فوق الذکر و تغییر مسیر آن در اطراف دیدموس طراحی شده است.

اگر برخورد موثر باشد، در آینده امکان ساخت فضاپیمایی با طراحی دارت بزرگتر برای منحرف کردن یک سیارک نزدیک به زمین وجود دارد. البته، Didymus و Dimorphos هیچ تهدیدی برای زمین نیستند و فقط یک مکان آزمایشی برای نشان دادن فناوری اثر نیروی جنبشی هستند.

تصویری که مشاهده می کنید ترکیبی از 243 تصویر جداگانه است که توسط تک ساز دارت، دوربین شناسایی و ناوبری نوری سیارک دیدیموس (DRACO) گرفته شده است. این عکس که در 27 جولای (5 اوت) گرفته شده و در روز چهارشنبه 7 سپتامبر (16 سپتامبر) منتشر شده است، دیمورفوس و دیدیموس را به عنوان یک نقطه نورانی نشان می دهد. در زمان ثبت تصویر، کشتی هنوز 32 میلیون کیلومتر از سیارک ها فاصله داشت. در نتیجه، این دو جنایت غیرقابل تشخیص به نظر می رسند.

النا آدامزمهندس سیستم های ماموریت دارت در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در مریلند و رهبر ماموریت در بیانیه ای گفت:

ما از این اولین مجموعه تصاویر به عنوان آزمایشی برای نشان دادن تکنیک های تیراندازی خود استفاده می کنیم. کیفیت تصویر مشابه چیزی است که می توانیم با تلسکوپ های زمینی دریافت کنیم. اما مهم است که ثابت کنیم Drico به درستی کار می کند و می تواند هدف خود را ببیند تا اصلاحات لازم را قبل از شروع استفاده از تصاویر برای هدایت فضاپیما به سمت سیارک به طور مستقل انجام دهد.

مقالات مرتبط:

در نهایت، دارت از Driko برای حرکت به محل سقوط کاملاً مستقل از کنترل‌کننده‌های زمینی استفاده می‌کند. با این حال، در حال حاضر، انسان ها مسئول هدایت سفینه فضایی هستند. طی سه هفته آینده، تیم ماموریت از تصاویر گرفته شده هر پنج ساعت برای انجام سه مانور تصحیح مسیر استفاده خواهد کرد که دارت را در مسیر دقیق رسیدن به Didymus قرار می دهد. سپس، تقریباً 24 ساعت قبل از برخورد، دارت وظیفه تصحیح دقیق رویکرد نهایی خود را بر عهده خواهد گرفت.

جولی بلروزناظر ناوبری موشک در آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیا در بیانیه مشابهی گفت.

با دیدن تصاویر Dreiko از Didymus برای اولین بار می توانیم بهترین تنظیمات را برای Dreiko اعمال کنیم و نرم افزار را اصلاح کنیم. در ماه سپتامبر، هدف دارت را با تعیین دقیق‌تر موقعیت دیدیموس تصحیح خواهیم کرد.

از زمان ضبط فیلم، دریکو سه بار دیگر موقعیت دیدیموس را بررسی کرده است. فضاپیمای آزمایشی جهت گیری مجدد دو سیارک ناسا بامداد روز سه شنبه 5 اکتبر در ساعت 02:44 به وقت ایران به دیمورفوس برخورد خواهد کرد. شما مخاطبین زومیت می توانید پخش زنده این رویداد را در وب سایت ما تماشا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید