اپلیکیشنی که سرطان را با صدا تشخیص می دهد



گروهی از محققان آمریکایی اپلیکیشنی مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده اند که ممکن است در آینده بتواند بیماری هایی مانند سرطان را از روی صدا تشخیص دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، ممکن است یک اپلیکیشن موبایل به زودی با بررسی صدا بیماری های مزمن را تشخیص دهد. دانشمندان در حال توسعه هوش مصنوعی هستند که سعی می کند با تجزیه و تحلیل ارتعاشات گفتار و الگوهای تنفس، سرنخ هایی در مورد بیماری کشف کند.

مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH) در حال تأمین بودجه یک پروژه تحقیقاتی بزرگ برای جمع آوری داده های صوتی است که هوش مصنوعی ایجاد می کند.

کارشناسان می دانند که گفتار به دلیل بیماری هایی مانند پارکینسون یا سکته مغزی تغییر می کند. این در حالی است که تنفس تحت تاثیر بیماری های ریوی است. انتظار می رود این برنامه کامپیوتری بتواند طیف وسیعی از بیماری ها از جمله سرطان و افسردگی را تشخیص دهد.

گروهی از متخصصان این تحقیق را با جمع آوری صدای افراد مبتلا در پنج حوزه اختلالات عصبی، صوتی، خلقی، تنفسی و کودکی مانند اوتیسم و ​​تأخیر گفتار آغاز کرده اند.

این تحقیق بخشی از پروژه “پلی به هوش مصنوعی” مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده است. این یک پروژه 130 میلیون دلاری است که هدف آن تسریع در استفاده گسترده از فناوری هوش مصنوعی در زمینه پزشکی است.

دکتر Yael Bensoussan، مدیر مرکز صدای سلامت در دانشگاه فلوریدا جنوبی (USF)، محققان 12 موسسه تحقیقاتی را در این پروژه رهبری می‌کند. بنسوسان معتقد است که صدا پتانسیل این را دارد که یک نشانگر زیستی برای تشخیص بیماری های مختلف باشد.

اگر این برنامه موفق باشد، می تواند یک تغییر بازی برای افرادی باشد که دسترسی محدودی به مراقبت های بهداشتی دارند.

او تاکید کرد: “ایجاد یک چارچوب موثر که مجموعه داده های مهم را با استفاده از بهترین فناوری امروزی به طور مشترک ترکیب می کند، روش استفاده از صدا به عنوان راهی برای کمک به پزشکان در تشخیص بیماری ها و اختلالات را متحول خواهد کرد.”

این فناوری که می تواند شکاف بین مناطق صعب العبور و ارائه دهندگان دارای مجوز را پر کند، به سرعت در حال گسترش برای خدمات بهداشت از راه دور است.

دکتر Olivier Elemento یکی از محققان این پروژه گفت: یافته های آینده ما می تواند منجر به انقلابی در مراقبت های بهداشتی شود که از طریق آن نظارت مداوم صدا می تواند پزشکان را زودتر از حد ممکن در مورد برخی بیماری ها مانند عفونت ها یا بیماری های عصبی آگاه کند.

محققان امیدوارند تا پایان چهار سال آینده، بتوانند حدود 30000 نمونه صدای اهدایی منحصر به فرد را جمع‌آوری کنند، علاوه بر داده‌های مربوط به سایر نشانگرهای زیستی مانند داده‌های بالینی و اطلاعات ژنتیکی.

اقدام دکتر بنسوسان اولین تلاش برای تعیین قدرت تشخیص صدای انسان نیست، اما تحقیقات قبلی بر اساس مجموعه داده های بسیار کوچک انجام شده است و نگرانی در مورد حفظ حریم خصوصی صاحبان داده ها موضوع آنها مهمتر بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید