تشعشعات هسته ای در چرنوبیل رنگ قورباغه ها را به سیاه تغییر داده + عکس


تکامل نتیجه فشارهای محیطی بر گونه های زنده است و آنها را مجبور به سازگاری می کند. با توجه به اینکه محیط های کمی مانند چرنوبیل وجود دارد، این منطقه به مکانی مناسب برای آزمایش تبدیل شده است و مطالعه اخیر نشان داده است که سیر تکاملی چگونه رنگ پوست قورباغه های این منطقه تغییر کرده است.

انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل در سال 1986 مقدار زیادی مواد رادیواکتیو را در این محیط پخش کرد. این منطقه 2600 کیلومتر مربع اکنون به محیطی مناسب برای آزمایش های علمی تبدیل شده است. گروهی از محققان در سال 2016 قورباغه های سیاه را در چرنوبیل پیدا کردند، اما آنها نمی دانستند چرا این تغییر رنگ از سبز اتفاق افتاده است. اکنون دانشمندان در مطالعه دیگری به این منطقه بازگشتند.

این بار آنها بیش از 200 قورباغه درختی شرقی با سطوح مختلف آلودگی رادیواکتیو را از چهار مکان مختلف جمع آوری کردند. دانشمندان به زودی متوجه شدند که هر چه به منطقه انفجار نزدیک تر می شوند، پوست قورباغه ها است تیره تر این قورباغه هایی خواهد بود که به طور متوسط ​​در منطقه ممنوعه زندگی می کردند 43.6 درصد آنها تیره تر از بقیه بودند و برخی کاملاً سیاه بودند.

تکامل با تغییر رنگ پوست شانس زنده ماندن در چرنوبیل را افزایش داد

قورباغه های چرنوبیل

محققان در مورد علت این حادثه می گویند ملانین یا رنگدانه ای که پوست حیوانات را تیره می کند، آسیب سلولی ناشی از تشعشعات را کاهش می دهد. این مشکل عمدتاً در زمینه پرتوهای فرابنفش خورشید دیده می شود، اما در زمینه پرتوهای یونیزان مانند چرنوبیل نیز صادق است. به عبارت دیگر، موجوداتی که پوست تیره تری دارند کمتر در معرض قرار می گیرند آسیب سلولی ناشی از تشعشع قرار داده شده

محققان حدس می‌زنند که قورباغه‌هایی با پوست تیره‌تر در زمان حادثه چرنوبیل بیشتر در معرض آسیب بودند. بقا و تولید مثل آنها دریافتند که اکنون، تقریباً 35 سال بعد و بیش از 10 نسل از قورباغه ها، پوست تیره به هنجار جدیدی در این منطقه ممنوعه تبدیل شده است.

این مطالعه از نظر تکاملی بسیار جالب است و می تواند اثرات فجایع هسته ای را نشان دهد. محققان نتایج تحقیقات خود را در مجله Evolutionary Applications منتشر کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید