با مأموریت Crew 5، اسپیس ایکس برای اولین بار یک فضانورد روسی را با فضاپیمای آمریکایی پرتاب کرد.


کپسول Dragon حامل فضانوردان برای ماموریت Crew 5 امروز ساعت 19:30 به وقت ایران با موشک فالکون 9 از پد 39A تاریخی مرکز فضایی کندی ناسا به فضا پرتاب شد و سفری 29 ساعته را به سمت ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) آغاز کرد. ).

چهار فضانورد در این ماموریت عبارتند از: نیکول مان من جاش ازدواج کرد از ناسا، کویچی واکاتا ژاپن و آنا کیکینافضانورد روسی با پرتاب امروز، مان اولین زن بومی آمریکا شد که در فضا سفر کرد و کیکینا اولین فضانوردی بود که با یک فضاپیمای خصوصی آمریکایی پرواز کرد.

مان در یک کنفرانس خبری در اول اکتبر، اندکی پس از ورود خدمه Crew 5 به مرکز فضایی کندی گفت: «من بسیار مفتخرم که نماینده بومیان آمریکا و میراث خود هستم. همه ما از پیشینه های بسیار منحصر به فرد و متفاوتی می آییم و پیشینه های متفاوت و تخصص های حرفه ای متفاوتی داریم. “این واقعا عالی است که همه اینها را با هم می بینیم.” در همان رویداد، کیکینا از ناسا، اسپیس ایکس و مقامات فضایی روسیه و همه کسانی که مأموریت Crew 5 را ممکن کردند، تشکر کرد.

فضانوردان ماموریت SpaceX Crew 5

از راست به چپ: کویچی واکاتا، نیکول مان، جاش کاسادا و آنا کیکینا.

با رسیدن شمارش معکوس به صفر، 9 موتور مرلین که اولین مرحله فالکون 9 را نیرو می‌دادند غرش کردند و موشک 70 متری را از روی سکو بلند کردند. دو دقیقه و 40 ثانیه پس از بلند شدن، موتورها خاموش شدند و مرحله بالایی فالکون 9 از پیشران مرحله اول جدا شد. 12 دقیقه پس از پرتاب، کپسول استقامت طبق برنامه ریزی از مرحله بالایی جدا شد و سفر طولانی خود را به سمت ایستگاه فضایی بین المللی آغاز کرد.

بلافاصله پس از جدا شدن کپسول از مرحله دوم، واکاتا به کنترل ماموریت گفت: “این یک پرواز راحت بود و من می بینم که سه چهره اینجا خوشحال هستند که در جاذبه صفر بازگشته اند. بسیار متشکرم!”

مرحله اول فالکون 9 حدود 9.5 دقیقه پس از پرتاب در سواحل فلوریدا با فضاپیمای بدون سرنشین “فقط بخوانید دستورالعمل ها” اسپیس ایکس فرود آمد. به خصوص امروز، این تقویت کننده اولین پرواز فضایی و اولین فرود خود را انجام داد و بر خلاف اکثر موشک های دیگر اسپیس ایکس، که جانبازان دوده ای با سابقه انجام ماموریت های متعدد هستند، قبل از پرتاب بر روی سکو نشسته و سفید روشن به نظر می رسید.

استفاده مجدد از Falcon 9s به SpaceX اجازه می دهد تا بهره وری خود را افزایش دهد و به سرعت بسیار بالایی در پرتاب موشک دست یابد. خدمه 5 چهل و چهارمین پرتاب مداری اسپیس ایکس در سال 2022 بود که دو پرتاب دیگر نیز به دنبال داشت. این شرکت قصد دارد فردا، 6 اکتبر، یک دسته بزرگ از ماهواره های اینترنتی Starlink را از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا و دو ماهواره ارتباطی تجاری را از پایگاه نیروی فضایی از کیپ کاناورال به فلوریدا پرتاب کند.

پرتاب های سرنشین دار اسپیس ایکس نیز در حال افزایش هستند. خدمه 5 هشتمین ماموریت فضانورد این شرکت بود و قرار است دو خدمه دیگر در اواخر بهار 2023 به فضا بروند. همه این پروازها برای ناسا نبودند. اسپیس ایکس ماموریت های گردشگری مداری Inspiration 4 و Axiom 1 را به ترتیب در سپتامبر 1400 و آوریل 1401 انجام داد. این شرکت علاوه بر پنج پرواز رسمی سرنشین دار برای ناسا، ماموریت آزمایشی دمو 2 را در ژوئن 2019 برای آژانس فضایی راه اندازی کرد.

مقالات مرتبط:

همه فضانوردان خدمه 5، به جز واکاتا، تازه کار هستند. مدت کوتاهی پس از رسیدن به مدار، مان به کنترل ماموریت گفت: “وای! این یک پرواز آرام بود. ما سه تازه کار داریم که از حضور در فضا بسیار خوشحال هستند.” Endurance قرار است کمی بعد از نیمه شب جمعه به ایستگاه فضایی لنگر بیاندازد. فضانوردان خدمه 5 تقریباً پنج ماه در ایستگاه باقی خواهد ماند و به عنوان بخشی از خدمه Expedition 66، آزمایش های علمی و انواع وظایف دیگر را انجام خواهد داد.

خدمه هفت نفره فعلی ایستگاه که چهار نفر از آنها از ماموریت خدمه 4 اسپیس ایکس هستند، روز جمعه از خدمه 5 استقبال خواهند کرد و چند روز دیگر به زمین بازخواهند گشت. هنگامی که خدمه 4 ایستگاه را ترک می کنند، سامانتا کریستوفورتیفضانورد آژانس فضایی اروپا تا رسیدن خدمه Crew 6 بهار آینده، فرماندهی ایستگاه را به Mann واگذار خواهد کرد.

Crew 5 برای اکران در دوشنبه 3 اکتبر برنامه ریزی شده بود. اما ناسا و اسپیس ایکس به دلیل طوفان ایان که مدت ها در انتظار آن بود ماموریت آرتمیس 1 را نیز تحت تاثیر قرار داد، آن را دو روز به تاخیر انداختند و ناسا را ​​مجبور کرد برای زنده ماندن از طوفان، موشک سیستم پرتاب فضایی را از سکوی پرتاب خارج کند. قرار بود آرتمیس در 27 سپتامبر راه اندازی شود. اما اکنون ناسا قصد دارد آن را بین 12 تا 27 نوامبر (21 نوامبر تا 6 دسامبر) به فضا پرتاب کند.

دیدگاهتان را بنویسید