تغییر الگوی کشت راه حل اساسی برای غلبه بر بحران کم آبی در جنوب شرق تهران است


به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان های جنوب شرق تهران از جمله ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت به دلیل دارا بودن هزاران هکتار زمین کشاورزی مرغوب، قطب تولید چندین محصول کشاورزی، باغی و گلخانه ای در تهران محسوب می شوند. استان در سال های اخیر به دلیل کمبود منابع آبی پایدار، بخش قابل توجهی از این اراضی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

این شهرها در مجموع بیش از 130 هزار هکتار زمین دارند و به دلیل نبود منابع آبی پایدار، نیمی از این اراضی به حال خود رها شده و زیر کشت نمی روند.

در حال حاضر از مجموع 80 هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان ورامین تنها 39 هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای و در پاکدشت حدود 17 هزار هکتار از مجموع 27 هزار هکتار است. . از اراضی کشاورزی پاکدشت حدود 6 از 12 هزار هکتار در قرچک هزار هکتار و در شهرستان پیشوا از مجموع 12 هزار هکتار زمین زراعی حدود 7 هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات زراعی است.

در اسناد اراضی کشاورزی دشت ورامین، علاوه بر مساحت زمین، میزان حق آبه آن از رودخانه جاجرود نیز ثبت شده است و اساساً ارزش هر زمین به میزان آب آن است. حق آب از رودخانه جاجرود رودخانه و قیمت زمین کشاورزی بر اساس مقدار آبی است که از کانال یا چاه های آبی که به آن زمین می ریزد، بنابراین امروز قیمت خرید یک ساعت آب در دشت ورامین در یک هفته به بیشتر می رسد. بیش از 100 میلیون شما می گیرید

پس از ساخت سدهای لتیان و ماملو، حق آبه کشاورزان جنوب شرق تهران از رودخانه جاجرود به تدریج کاهش یافت تا جایی که امروز هیچ آبی از این رودخانه وارد زمین کشاورزی دشت ورامین نمی شود و برای ثانیه 9 مترمکعب آب وارد می شود. تصفیه خانه جنوب تهران، علاوه بر این، پاسخگوی مساحت وسیع زمین کشاورزی نیست، بنابراین به سمت تغییر الگوی کشت، انتقال «کشاورزی فضای باز گلخانه‌ای» و استفاده از روش‌های نوین آبیاری حرکت کنید. در دستور کار کشاورزان جنوب شرق تهران

فرونشست زمین به دلیل کمبود آب در دشت ورامین

کشاورزان شهرستان ورامین سالانه 854 هزار و 766 تن محصولات زراعی، باغی و دامی به ارزش 45 هزار و 543 میلیارد ریال تولید می کنند که برای حفظ و ارتقای تولید در بخش کشاورزی به طور مستقیم به میزان آب بستگی دارد، موضوعی که باعث شده است. در سال های اخیر میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی افزایش چشمگیری داشته و تخلیه سفره های زیرزمینی باعث بروز پدیده مخرب فرونشست زمین شده است.

موضوع فرونشست زمین و خطراتی که این پدیده برای کل استان تهران به دنبال دارد باعث شده است مرکز راهبردی نهاد ریاست جمهوری برای بررسی آن جلسات متعدد علمی، تخصصی و اجرایی برگزار کند تا از پیشرفت آن جلوگیری شود، به ویژه اینکه قطعات ریزش در منطقه ابردژ ورامین به مجاورت راه آهن سراسری تهران – مشهد نیز سرایت کرده و ادامه آن ممکن است عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

به گفته مسئولان آب استان تهران، بیش از 1700 حلقه چاه آب دارای مجوز در شهرستان های ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت فعالیت می کنند که از این تعداد 718 حلقه در ورامین، 154 حلقه در قرچک، 297 حلقه در پیشوا و مابقی در پاکدشت است. حفاری شده است

تغییر الگوی کشت راه حل اساسی برای غلبه بر بحران کم آبی در جنوب شرق تهران است

حرکت به سمت کشت گلخانه ای راه حل مناسبی برای رفع کمبود آب است
اجرای کشت گلخانه ای یکی از مهم ترین سیاست های اقتصاد مقاومتی دولت در بخش کشاورزی است که علاوه بر تاثیر مستقیم بر کشاورزی، شرایط را برای پیشروی به سمت کشاورزی مدرن و علمی و کشاورزی در محیط زیست گلخانه ای فراهم می کند. مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی در مدیریت مصرف آب نیز نقش بسزایی دارد و برای شهری مانند ورامین که با کمبود جدی منابع آبی همراه است بهترین روش برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود خواهد بود.

ثانیه ها محسن بنیان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: در حال حاضر بیش از 550 هکتار از اراضی کشاورزی ورامین به صورت گلخانه ای زیر کشت می رود و با احداث شهر گل و گیاه حصار گلی بخش قابل توجهی از محصولات تولید می شود. به بازار ارسال می شود و آب. مصرف نیز در این مناطق کاهش می یابد، به خوبی مدیریت می شود.

فرماندار پیشوا همچنین از راه اندازی 1400 هکتار گلخانه در این شهرستان خبر داد و افزود: پیشوا با بیش از 1400 هکتار گلخانه قطب تولید سبزی و صیفی در کشور است که 10 درصد کل گلخانه ها را در اختیار دارد. کشور. . داده اند

ابراهیم تاجیک نوری وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان پیشوا قطب قطب تولید محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای استان تهران است که با وسعت بیش از 1400 هکتار گلخانه، 10 درصد کل گلخانه ها را تشکیل می دهد. در کشور و 30 درصد گلخانه های استان تهران داده اند.

وی خاطرنشان کرد: پیشوا یکی از مهمترین مناطق استان تهران علاوه بر تولید صیفی جات، در تولید و صادرات گل و گیاه و گل شاخه بریده و اولین واحد گلخانه ای مدرن برای تکثیر و تولید است. از همه چیز. انواع ساقه های گل رز پیوندی در کشور در پیشوا می باشد و این واحد با روش های کشت بافت و پیوند، وارد باشگاه کشورهای تکثیر و تولید پایه گل رز شده است.

وی افزود: کمبود آب در سال های اخیر باعث افزایش برداشت آب از منابع زیرزمینی شده است که علاوه بر افزایش عمق چاه ها، پدیده مخرب فرونشست در دشت ورامین را با مشکل مواجه کرده است. که نه تنها کشاورزی، بلکه زیرساخت های منطقه را نیز تهدید می کند

وی تغییر الگوی کشت، استفاده از روش های نوین آبیاری و حرکت به سمت کشت گلخانه ای را راهکاری مناسب برای مدیریت آب موجود در منطقه عنوان کرد و افزود: از طریق کشت گلخانه ای مصرف آب مدیریت می شود و با آفات و گیاهان مبارزه می کند. بیماری ها آسان است و علاوه بر افزایش تولید، فرصت های شغلی پایدار ایجاد می شود.

فرماندار پیشوا افزود: دولت تسهیلات ویژه ای برای کشت گلخانه ای و اجرای آبیاری نوین در اختیار کشاورزان قرار می دهد و لازم است اطلاعات کافی در اختیار بهره برداران کشاورزی قرار گیرد تا به این روش کشت روی بیاورند.
بیلان منفی آب کشاورزی در شهرستان پاکدشت

فرماندار پاکدشت نیز گفت: بر اساس نیازسنجی در حوزه آب شرب و کشاورزی، پاکدشت هزار لیتر در ثانیه کم آبی دارد.

محسن اردستانی وی تصریح کرد: کمبود بارندگی ها مشکلاتی را در تامین آب مورد نیاز بخش های مختلف برای کشور به همراه داشته است که از امروز باید راهکار اساسی برای عبور از تنش های آبی پیش رو اندیشیده شود.

وی افزود: کشاورزی پاکدشت به هزار و 453 لیتر آب در ثانیه نیاز دارد و آب برداشت شده از 160 حلقه چاه و تصفیه شده از فاضلاب این شهرستان 920 لیتر از این نیاز را تامین می کند.

این مسئول کشت گلخانه ای و تغییر الگوی کشت را مهمترین راهکار برای برون رفت از بحران کم آبی عنوان کرد و اظهار داشت: حرکت به سمت کشت گلخانه ای علاوه بر افزایش بهره وری انرژی و افزایش حامل های آب، سطح تولید و تولید را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. اشتغال است و با توجه به فراهم بودن بستر استفاده از کشاورزی نوین، زمینه توسعه فعالیت شرکت های تاسیس شده در زمینه کشت گلخانه ای را فراهم می کند.

اردستانی ادامه داد: پاکدشت یک هزار و 237 هکتار گلخانه دارد که از این میزان 987 هکتار زیر کشت گل و گیاه و 250 هکتار زیر کشت صیفی جات است. کمبود منابع آبی باعث شده است که از 23 هزار هکتار زمین کشاورزی پاکدشت تنها 17 هزار هکتار از این اراضی زیر کشت انواع محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای باشد و عدم تخصیص آب از سد ماملو. کشاورزی. در قسمت های شمالی کانال تصفیه فاضلاب جنوب تهران بسته شده است.

وی تاکید کرد: برای جبران کمبود منابع آبی باید کشاورزی شهرستان از فضای باز به سمت گلخانه هدایت شود و آب شهرستان نیز با روش های نوین آبیاری مدیریت شود که دولت تسهیلات ویژه به کشاورزان اعطا می کند.

تغییر الگوی کشت راه حل اساسی برای غلبه بر بحران کم آبی در جنوب شرق تهران است

تغییر الگوی کشت و کاشت گیاهان کم آب از دستور کار روز است
کمبود منابع آبی، نیاز به تغییر الگوی کشت و استفاده از گیاهان کم آب یکی دیگر از راهکارهای مهم برای برون رفت از بحران کم آبی در جنوب شرق تهران است.

تغییر کشت محصولاتی مانند هندوانه که به گفته کارشناسان کشاورزی برای تولید هر کیلوگرم حداقل 400 لیتر آب نیاز دارد و کاشت محصولاتی مانند زعفران که علاوه بر مصرف کم آب، کارایی و ارزش افزوده بیشتری را به همراه دارد. . ، می تواند کشاورزی را در این نقطه از استان تهران بهبود بخشد و در منطقه کم آبی صرفه جویی کند.

یکی دیگر از محصولاتی که در سال های اخیر به دلیل کمبود منابع آبی و نیاز داخلی مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است، کلزا است.

کلزا یک گیاه استراتژیک در تامین روغن مورد نیاز کشور محسوب می شود که در سال های اخیر به دلیل نیاز کمتر به آب نسبت به غلاتی مانند گندم و جو، حاصلخیزی خاک پس از یک دوره کشت و… مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است. خرید تضمینی کشت این گیاه به عنوان یکی از برنامه های کشاورزی در جنوب شرق تهران دنبال می شود.

کشت متناوب کلزا با گندم و جو باعث پایداری محصول غلات می شود و نقش مهمی در حاصلخیزی خاک دارد.

کینوا با نام علمی Chenopodium quinoa willd یکی دیگر از محصولاتی است که در سال های اخیر به عنوان جایگزینی برای گندم و جو که محصولات آب بری هستند کشت می شود.

سال 1397 بود که برای اولین بار کشت این گیاه که به خاویار نباتی معروف است در شهرستان ورامین در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل عدم حمایت از کشاورزان، کشت خود را متوقف کرد.

به گفته یک کارشناس کشاورزی، کینوا و فرآورده های آن در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است و دانه های خوراکی آن در بین افرادی که به تغذیه سالم اهمیت می دهند، بسیار محبوب است.
احمد فدایی اردستانی وی خاطرنشان کرد: ارزش غذایی بالای کینوا و توانایی آن در ایجاد امنیت غذایی باعث شد تا سازمان ملل سال 2013 را به عنوان سال جهانی کینوا نامگذاری کند در حالی که این گیاه هنوز در کشور ما ناشناخته است.

وی ادامه داد: کشت این گیاه بسیار راحت تر از غلاتی مانند گندم، جو و ذرت است و در مقایسه با این گیاهان که در طول دوره رشد به 6 تا 8 بار آبیاری نیاز دارند، تنها به 4 بار آبیاری نیاز دارند در حالی که 2 بار. می توان سالی یک بار کشت کرد.
فدایی اردستانی ارزش افزوده کشت کینوا را دو تا سه برابر سایر غلات اعلام کرد.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی ورامین امکان پرورش این گیاه در زمین های کشاورزی این شهرستان وجود دارد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در نخستین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی که روز دوشنبه 27 مهرماه در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: اجرای طرح اصلاح الگوی کشت است. دامنه بزرگ با توصیه و دستور نمی توان به درستی کشت محصولات استانی را مستند کرد و باید الزامات اقتصادی و سودآوری این طرح برای کشاورزان تشریح شود.

دیدگاهتان را بنویسید