حسرت های «پسری با ابروهای پرپشت»/نقطه ضعف «تهران 1500» جهت من بود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پایان انیمیشن «پسری با ابروهای پرپشت» گفت: قرار بود فروردین ماه باشد. 1400 انیمیشن «پسر با ابروهای پرپشت» را با تهیه کنندگی زنده یاد محمد ابوالحسنی شروع می کنیم که دومین فیلم کارنامه من می شود. در این راستا با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انیمیشن قراردادی منعقد کردیم تا بخشی از هزینه تولید توسط این مرکز تامین شود. عرضه بودن متاسفانه پس از فوت آقای ابوالحسنی که تهیه کننده این پروژه به حساب می آمد، اگرچه مرکز گسترش پیگیری های زیادی برای تولید این پروژه انجام داد اما این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: در واقع به دوستان در مرکز گسترش گفتم حتی با سرمایه ای که از شما می گیریم نمی توانیم پروژه را پیش ببریم و نیاز به سرمایه کامل داریم و جذب سرمایه نیز با حضور تولیدکننده و داشتن امکان پذیر شد. با توجه به اینکه ما تهیه کننده هستیم، تهیه کننده جایگزینی نداشتیم و نتوانستیم جایگزینی پیدا کنیم، این پروژه متوقف شد. تاکید می کنم مرکز ترویج در این زمینه همکاری زیادی با ما داشت و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داد.

این کارگردان انیمیشن خاطرنشان کرد: زمانی که آقای ابوالحسنی در قید حیات بودند، با هم به دیدن بسیاری از مدیران دولت قبل رفتیم و همه گفتند برای ساخت این پروژه همکاری می کنند، اما با تغییر دولت، وعده ها را فراموش کردند.

«پسری با ابروهای پرپشت» یک پروژه بین المللی است

وی ادامه داد: مسئله بزرگ در حال حاضر این است که انیمیشنی به نام پسری با ابروهای کلفت وجود دارد که می توان آن را یک اثر بین المللی دانست. انیمیشنی که نوشتن فیلمنامه آن بیش از 8 ماه طول کشید، بسیاری از کسانی که در بخش خصوصی و دولتی انیمیشن کار می کنند، این فیلمنامه را می شناختند و به خوبی می دانند که این انیمیشن باید ساخته شود. و بارها گفته ام اگر این انیمیشن ساخته شود باعث یک اتفاق بزرگ ملی و بین المللی می شود.

عظیمی گفت: این انیمیشن درباره تاریخ کشورمان است بر اساس تاریخ، چندین بار طوری در زمان سفر خواهیم کرد که 5 هزار سال قبل از شهر سوخته، 50 سال قبل و امروز داریم. این انیمیشن درباره فرهنگ و هنر ایران زمین است و مخاطبان داخلی و خارجی از تماشای آن اطلاعات زیادی به دست خواهند آورد. نباید فراموش کنیم که تمدن شهر سوخته بود قسمتی از 5 تمدن بزرگ در جهان وجود دارد، اولین عمل جراحی مغز در این شهر انجام شد، اولین چشم مصنوعی در این شهر پیدا شد و اولین های زیادی در این شهر وجود داشت.

وی تاکید کرد: در این داستان پسری آه تو سفر از 5 هزار سال پیش تا 50 سال قبل از تاریخ امروز و اتفاقات جالب و نفوذ ایجاد فیلمنامه این پروژه بر اساس استاندارد فیلمنامه های آمریکایی نوشته شده است.

چرا «تهران 1500» جاذبه های لازم را نداشت؟

کارگردان انیمیشن «سیم ششم» با اشاره به ساخت انیمیشن «تهران 1500» که ساخت و اکران آن روند بزرگی را در سینمای ایران آغاز کرد و مورد استقبال قرار گرفت، توضیح داد: بارها گفتم این فیلم درست است. از نظر انیمیشن، یک اتفاق بزرگ. بود اما به عنوان یک انیمیشن سینمایی به دو دلیل فاقد جذابیت لازم بود که دلیل اول ضعف کارگردان من در ساخت یک انیمیشن بلند بود که در آن تجربه ای نداشت. و من بلد نبودم یک انیمیشن سینمایی بسازم.

وی گفت: با خودم فکر کردم انیمیشن بلند شبیه انیمیشن های کوتاهی است که من می سازم، فکر کردم می توان انیمیشن های کوتاه را کنار هم قرار داد و یک انیمیشن سینمایی ساخت. در صورتی که بلد نبود فیلم انیمیشن بسازد، هرچند اول فکر می کردم بلد است! اما بعد از اتمام نمایش متوجه ضعف خود در کارگردانی شدم، خیلی ها فکر می کردند فیلمنامه «تهران 1500» ضعیف است اما به این دلیل نبود که فیلمنامه نسبتا خوبی داشت، بلکه کارگردانی من ضعیف بود.

من در مورد این پروژه سینمایی آنقدر مطمئن هستم که هرکسی قدم پیش بگذارد و سرمایه گذاری کند و حتی شخص دیگری آن را کارگردانی کند، اما به شرطی که این فیلمنامه جمله به جمله انجام شود. یکی از مواردی که حمایت از این پروژه را سخت می کند بحث بودجه است که معتقد است بودجه این پروژه بسیار بالاست. عظیمی گفت: دومین مشکل بزرگ انیمیشن «تهران 1500» محدودیت هایی بود که برای این انیمیشن اعمال شد. هر سازمان، نهاد و وزارتی این کشور انگشتش را روی این انیمیشن گذاشت، چرا که «تهران 1500» اولین فیلم آینده نگر سینمای ایران بود و تا آن زمان فیلمی در ایران نبود که بگوید مثلاً چه خواهد شد. 110 سال آینده اتفاقی در این کشور در حال رخ دادن است.

وی تاکید کرد: من بارها و حتی در تلویزیون گفته ام به کسانی که آن زمان این انیمیشن را تماشا می کردند، گفته ام که 112 سال دیگر جمهوری اسلامی خواهد بود و می خواهیم در این انیمیشن درباره ایران صحبت کنیم. از جمله مواردی که در این انیمیشن مطرح کردم این است که ما هنوز به سنت های قدیمی خود گره خورده ایم و همچنین می خواستم نشان دهم که بسیاری از مشکلات کنونی ما مانند آلودگی هنوز حل نشده است و باید به فکر آنها باشیم. سپس با اینکه چندین سال از شروع ساخت مصلی گذشته بود، اما هنوز به پایان نرسیده بود و به طعنه می خواست نشان دهد که حتی در سال 1500 مصلی هنوز ساخته نشده بود و باید در مورد آن فکر کرد. اما زمان از جاهای مختلف مرا تحت فشار قرار داد زیرا مصلی باید تکمیل شود. انیمیشن خود را بسازید.

«تهران 1500» بدون شمکداری اکران نمی شد

این کارگردان انیمیشن توضیح داد: با تمام این خطوط قرمزی که برای من کشیده شد، اگر این آقای شمکداری در آن زمان کارگردان فیلمی وجود نداشت، این انیمیشن هرگز اکران نمی شد.

وی ادامه داد: تاکید می کنم ضعف اصلی «تهران 1500» کارگردانی آن بود، به همین دلیل حدود 10 سال درس خواندم و در کارگاه های آموزشی کارگردانان معتبر جشنواره های بین المللی شرکت کردم، انیمیشن های زیادی را تماشا کردم و تلاش کردم و آموختم تا بتوانم. به فرمول ساخت یک انیمیشن بین المللی را بیاموزید.

کارگردان سریال انیمیشنسیاستوی تاکید کرد: با تمام تجربیاتی که در این 10 سال کسب کرده ام، معتقدم اگر «پسری با ابروهای پرپشت» ساخته شود، تبدیل به یک انیمیشن بین المللی می شود. اگرچه بسیاری از سازمان ها و نهادهای مرتبط با انیمیشن از این پروژه اطلاع دارند، اما تمایلی به حمایت از این پروژه ندارند. حتی به برخی از این افراد گفتم که حاضرم کارگردانی این پروژه را به تیم دیگری بسپارم اما این پروژه باید آخرین اثر زنده یاد ابوالحسنی نیمی باشد. کار کردن نماند شاید خیلی از دوستان فکر می کنند که اگر این انیمیشن رخ دهد افتخار نصیب محمد ابوالحسنی و بهرام عظیمی می شود و هیچ اتفاقی برای آنها نخواهد افتاد.

عظیمی در پایان گفت: من آنقدر به این پروژه سینمایی اطمینان دارم که هرکسی پا پیش بگذارد و سرمایه گذاری کند و حتی شخص دیگری آن را کارگردانی کند اما به شرطی که این فیلمنامه جمله به جمله انجام شود. یکی از مواردی که حمایت از این پروژه را سخت می کند بحث بودجه است که معتقد است بودجه این پروژه بسیار بالاست. مشکل دیگر این است که می گویند انیمیشن در سینماها نمی فروشد در حالی که در سال های اخیر انیمیشن هایی ساخته شده که فروش خوبی داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید