انتخاب رشته از بیش از 50 درصد آزمون های ورودی/فعال مجدد رشته های رها شده با اعطای بسته های تشویقی



معاون امور امتحانی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: تقریبا بیش از 50 درصد داوطلبان کنکور 1401 برای انتخاب رشته اقدام کرده اند.

دکتر حسن مروتی در گفتگو با ایسنا. وی با این حال درباره وضعیت انتخاب رشته های آزمون سراسری برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی گفت: نباید تصور شود که فقط امسال همه داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته اقدام نکرده اند. عمل؛ هر سال این اتفاق می افتد. امسال نیز مانند سال های گذشته افراد هنوز انتخاب رشته نکرده اند و این احتمال وجود دارد که برخی از داوطلبان شرکت مجدد در کنکور را ترجیح دهند.

وی با بیان اینکه رشته های دانشگاهی به دو دسته «با آزمون» و «رشته پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی» تقسیم می شوند، اظهار داشت: مجموع رشته هایی که برای رشته های با آزمون داوطلبان مجاز انتخاب می شوند حدود 180 هزار رشته است. عمل اگرچه حدود 380000 مکان برای دوره هایی وجود دارد که پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی انجام می شود، بسیاری از متقاضیان تمایل چندانی به تحصیل در برخی از این دوره ها ندارند. با توجه به شرایط هر دو گروه رشته با آزمون و بدون آزمون می توان گفت تقریبا بیش از 50 درصد داوطلبان در مرحله انتخاب رشته شرکت کرده اند.

بسته های تشویقی برای دانشگاه ها

در پاسخ به این سوال، دکتر. مروتی گفت: از معرفی بسته های تشویقی برای رتبه های برتر کنکور و مدال آوران المپیاد دانشجویی به شرط تحصیل در رشته های کمتر پرطرفدار در «روز ششم با دانشگاه تهران» خبر دادید. بسته های تشویقی به دانشگاه ها تعلق می گیرد؟» وی تصریح کرد: تفاهم نامه ای بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص رشته های کم پرطرفدار و سنجش آموزش کشور منعقد شده است. سازمان مجری این تفاهم نامه است.

معاون آزمون های سازمان سنجش با بیان اینکه در این گزارش شرایط بسیاری ارزیابی شده است؛ وی با اشاره به اینکه اکثر دانشگاه های کشور وابسته به وزارت علوم هستند، خاطرنشان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تسهیلاتی را برای دانشگاه ها به عنوان یکی از محورهای این تفاهم نامه در نظر گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه حوزه های در نظر گرفته شده در این گزارش حوزه هایی اندکی دور از کانون توجه است، تصریح کرد: معمولا رتبه های اول کنکور رشته هایی از این دست را انتخاب نمی کنند که در آینده باعث ضعیف شدن این رشته ها می شود. اگرچه ادامه آموزش افراد مستعد در چنین رشته های متروکه ای می تواند وضعیت فعلی را متحول کند.

دکتر دکتر با بیان اینکه این تفاهم نامه با هدف جذب نخبگان در رشته های کم طرفدار منعقد شد. مروتی توضیح داد: اگرچه نصب در نظر گرفته شده ایده آل نیست، اما کافی تلقی می شود. مواردی مانند «تخصیص حقوق ماهانه» و «تحصیل بدون مدرک دسترسی به تحصیلات تکمیلی» می تواند برای جامعه هدف انگیزه ایجاد کند. علاوه بر این، می توان این افراد را در جایگاه های استاد و محقق قرار داد و رشته های تا حدودی مغفول مانده را احیا کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید