سینمای ایران عنصر «تخیل» را از دست داده است/ تجربه تحقق رویاها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «سقوط بالا» اولین ساخته مریم بختیاری شنبه گذشته ۱۲ شهریور است. 1401 با حضور آرش رصفی معاون تولید و پشتیبانی، طیبه فالکیان معاون امور استان های انجمن فیلم جوانان، سعید هاشم زاده منتقد سینما، عوامل فیلم و تنی چند از خبرنگاران در محل ستاد فیلم جوانان ایران ارائه شد. اتحادیه.

«برخاستن» به کارگردانی مریم بختیاری و نویسندگی این کارگردان جوان آمین چادگانی در ژانر فانتزی تولید می شود و داستان پسر و دختری را روایت می کند که رویاهایشان به هم خورده است.

بختیاری درباره اولین تجربه کارگردانی خود توضیح داد: دوران پس از فارغ التحصیلی و ورود به فضای آکادمیک و عملی سینما تا ساخت اولین فیلم کوتاهم، مدت زمان بیشتری نسبت به سایر هنرجویان سینما و فیلمسازان فیلم کوتاه بود البته من خیلی ازش راضی هستم و در کلاس معلمانی مثل شهرام تجربیات مختلفی داشتم. حیله گریاصغر فرهادی، مجید برزگر و البته از فیلم های کوتاه کمک گرفتم که همگی اولین تجربه کارگردانی من را رقم زدند که با فیلم «برخیز» همراه شد، تجربه قابل قبول تری و با ایده ای پخته ساخته شد. .

وی ادامه داد: البته اولین فیلم من فیلم قابل قبولی است و توانست در زمینه ژانر به خوبی ارائه شود، به لطف همراهی گروهی حرفه ای از عوامل بود که از تحقق آن از همه عوامل فیلم تشکر می کنم. “سقوط”.

نویسنده آی متفکر فیلم کوتاه «سقوط» درباره روند شکل گیری ایده این اثر گفت: ایده اولیه «سقوط» به سال 2017 برمی گردد، در گفت وگویی درباره شهرت و اینکه شرکت هایی وجود دارند که مردم می توانند به آنها مراجعه کنند. و به خوابی که می خواهند سفارش بدهند در ذهنم شکل گرفت که به مرور زمان این ایده تغییر کرد، کامل شد و با کمک امین چادگانی بالاخره تبدیل به فیلمنامه ای شد که جلوی چشمان شما و البته این فیلم به نمایش درآمد. بعد از حدود سه سال انجام شد. تاخیر انداختن در حال تولید، سپتامبر 1400 تمام شده.

در ادامه این مراسم سعید هاشم زاده منتقد سینما با اشاره به فیلم کوتاه «برخیز» که یک فیلم کوتاه تخیلی و خارق العاده است، گفت: متاسفانه سینمای ایران عنصر تخیل و فانتزی فکر را از دست داده است، اما «سقوط» به نظر من فیلمی خلاقانه بود که به موضوعی می پردازد که همه ما در دنیای خودآگاه و ناخودآگاه خود به آن می پردازیم و غیرطبیعی بودن دنیای رویاهای واقعی. همه ما می توانیم خودمان را در فضای این فیلم ببینیم.

این منتقد سینما در ادامه به بازی خوب وحید راد و مریم بختیاری اشاره و خاطرنشان کرد: این فیلم با کادربندی مناسب، دوربین عکاسی روی استند و شکل گیری فضایی استریل از فضای رئالیستی سینمای ایران به دور است. بین دنیای سینما و عامه مردم و تصوری که او در رویا می بیند، توانست در سینمای ایران گامی به جلو بردارد، البته هر کارگردانی می تواند موفق شود و تاثير گذار بودن

سپس امین چادگانی نویسنده «بالا فدان» درباره این فیلم گفت: فیلم کوتاه «بالا فدان» یک شاهکار است. مینیمالیست توانسته با استفاده از سادگی در روایت و خلاقیت در داستان، فضایی همگن برای عموم ایجاد کند.

هاشم زاده en تائیدیه در صحبت های چادگانی توضیح داد: فیلمسازان ما تصور می کنند برای یک اثر فانتزی بسازند تولید نیاز شدید به این نکته در «سقوط» نشان داده شد و ما شاهد آن فضا بودیم مینیمالیست یا اینکه چقدر سادگی فیلم به درستی داستان کمک می کند.

در ادامه بختیاری به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه درباره سطح فانتزی کار و هدف از ساخت فیلم پاسخ داد و در «سقوط» سعی کردم با استفاده از فضای خیالی یک رویا داستانی را روایت کنم. . در مورد پذیرش و اینکه گاهی افراد مجبور به پذیرش و تسلیم شدن در برابر اتفاقاتی می شوند که ممکن است برنگردند.

در پایان مراسم افتتاحیه فیلم کوتاه «برخیز» از کارگردان این فیلم قدردانی شد و پوستر فیلم به امضای عوامل فیلمبرداری و حاضران در سالن رسید.

دیدگاهتان را بنویسید