وظایف افسران نظامی چیست؟ – ایسنا



مبحث اول فصل چهارم (کشف جرایم و تحقیقات مقدماتی) قانون آیین دادرسی کیفری از مواد 602 تا 613 به موضوع ارتش و وظایف آن می پردازد.

به گزارش ایسنا، در ادامه گزارش های دانش قوانین، مبحث اول از فصل چهارم «قانون آیین دادرسی کیفری» که شامل موضوع «نظامیان و وظایف آنها» است را مرور می کنیم.

فصل چهارم – کشف جرم و تحقیقات مقدماتی

مبحث اول – افسران نظامی و وظایف آنها

ماده 602 – ضابطین نظامی ضابطی هستند که برای کشف جرایم، حفظ آثار و علائم و جمع آوری ادله جرم، شناسایی، یافتن متهم و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او تحت نظارت و آموزش دادستان نظامی و سایر مراجع صالح قضایی هستند. تحقیقات مقدماتی، اوراق ابلاغی و اجرای احکام دادگاه مطابق قانون عمل می کند.

ماده 603 – ضابطان زیر پس از کسب مهارت لازم و اخذ کارت مربوطه افسران نظامی هستند:
الف- افسران دهبان نیروهای مسلح
ب- عوامل حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح در چارچوب مأموریت ها و وظایف قانونی
ج- ضابطان بازرسی و قضایی نیروهای مسلح
ت- روسا، افسران و درجه داران آموزش دیده در نیروی انتظامی
د- افسران و درجه داران نیروهای مسلح در جرائم مشهود در غیاب سایر افسران نظامی.
ج- مقامات و افسران طبق قوانین خاص در زمینه وظایف محوله افسران نظامی محسوب می شوند.

تبصره 1- رؤسا، معاونان و افسران زندانها و بازداشتگاههای نظامی در امور مربوط به اسیران نظامی و همچنین افسران حفاظت اطلاعات وزارت اطلاعات نسبت به جرائم کارکنان وزارت مذکور ضابط نظامی محسوب می شوند. که در صلاحیت سازمان قضایی هستند.

تبصره 2- كاركنان خدمتي جزو افسران نظامي محسوب نمي شوند ولي در اين مورد زير نظر افسران ذيربط به وظايف خود عمل مي كنند و مسئوليت اقدامات انجام شده در اين خصوص بر عهده افسران نظامي است و اين مسئوليت نافي مسئوليت نيست. کارگران خدماتی

تبصره 3- اجرای تصمیمات و دستورات مراجع قضایی عمومی در یگان‌های نظامی و انتظامی به عهده مقامات نظامی است.

ماده 604 – سازمان قضایی موظف است دوره های آموزش مداوم را برای افسران نظامی جهت کسب مهارت های لازم و انجام تعهدات قانونی خود به طور مستمر تشکیل دهد.

تبصره – آیین نامه اجرایی این ماده ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط دارنده سازمان قضایی با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تنظیم و به تصویب دارنده قوه قضائیه خواهد رسید.

ماده 605 – در صورت عدم حضور ضابطان نظامی در محل وقوع جرم، وظایف آنان توسط مأموران قضایی انجام می‌شود و پس از حضور ضابطان، به ادامه تحقیقات محول می‌شوند، مگر اینکه مقام قضایی خلاف آن را تشخیص دهد. در این مورد دادستان نظامی وظیفه هدایت و نظارت بر ضابطان را بر عهده دارد.

ماده 606 – در موارد ضروری که به تشخیص قاضی بازپرس، اجرای دستورات مقدماتی، جمع‌آوری دلیل، معاینه صحنه جرم یا انجام کارشناسی به مأموران یا کارشناسان خارجی محول می‌شود. یگان، فرمانده یگان محل وقوع جرم. موظف به همکاری با آنها می باشد. همچنین به منظور رعایت مقررات و نظامات در امر اسرار نظامی می تواند نماینده ای را جهت همراهی مسئولین یا کارشناسان تعیین نماید.

ماده 607 – دادستان نظامي به منظور كنترل حسن اجراي وظايف ضابطان، حداقل هر دو ماه يك بار از يگان‌هاي مربوطه بازرسي و در هر مورد در دفتر مخصوصي كه به همين منظور تهيه و صادر مي‌شود. سفارشات . مسئولین واحد مربوطه موظف به همکاری می باشند.

ماده 608 – فرماندهان و مقامات لشکری ​​و نیروهای امنیتی موظفند به محض اطلاع از وقوع جرمی در حوزه مسئولیت خود مراتب را به مرجع قضایی ذیصلاح گزارش دهند. متخلف از مفاد این ماده به جرم کتمان حقیقت مقرر در قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح محکوم خواهد شد.

تبصره – حق خدمت متهم از قبيل سوابق كيفري، سوابق انتظامي، تشويق، آموزش هاي انجام شده، مدارك پزشكي و ساير مواردي كه ممكن است در تصميم مقام قضايي مؤثر باشد به مراجع قضايي ارسال مي شود.

ماده 609 – ضابطان نظامي نسبت به وظايف ضابطي ضابطان نظامي وظيفه و نظارت دارند. بقیه قضات دادسرا و دادگاه نظامی نیز حق نظارت و آموزش های لازم را در اموری که به ضابطان ارجاع می دهند دارند.

تبصره – ارجاع موضوع از سوی مقام قضایی به مقامات یا مقاماتی که نیروی انتظامی محسوب نمی شوند موجب مجازات انتظامی تا درجه چهار می شود.

ماده 610 – انتقال متهم و محكوم به دادسرا و محاكم نظامي به عهده مترجم يگان‌هاي نيروهاي مسلح مربوطه است و در صورتي كه واحد مربوطه مترجم نداشته باشد به نمايندگي شهرباني مي‌پردازد مگر اينكه مقام قضایی دستور خاصی صادر می کند که در این صورت با دستور مخالفت می شود اما هزینه ایاب و ذهاب به عهده واحد اسکورت می باشد.

ماده 611 – یگان‌های نظامی و انتظامی موظفند فرار نیروهای خدماتی تحت امر خود را در حدود وظایف عمومی اعزام‌کننده و مترجم مربوطه و فرماندهی نیروهای امریه محل سکونت فوراً اعلام کنند. از این افراد

تبصره – مأموران نیروی انتظامی و مترجمان نظامی ذی صلاح موظفند کارگران فراری موضوع این ماده را طبق مقررات دستگیر و به دادگاه نظامی محل بازداشت تحویل دهند.

ماده 612 – ساير وظايف و اختيارات و مسئوليتهاي ضابطان نظامي در صلاحيت دادسرا و محاكم نظامي است كه براي ضابطان دادگستري مقرر شده است.

ماده 613 – قضات سازمان قضایی می توانند در یگان های نظامی و نیروی انتظامی در جرائم مربوط به صلاحیت خود تحقیقات و اقدامات لازم را به اطلاع فرمانده یگان یا رئیس یا رئیس مربوطه برسانند. بخش، توسط خود یا از طریق افسران نظامی. افسران و فرماندهان نظامی و انتظامی موظف به همکاری در این زمینه هستند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید